Springen naar inhoud

DNA herstelmechanisme

• Log in om te kunnen reageren

mcfaker123

mcfaker123

• >1k berichten
  • 1135 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2014 - 14:32

Hallo, 

Weet er iemand waar het dna herstelmechansime plaatsvindt, Is dat tijdens de dna replicatie of gewoon wanneer dna niet repliceert.

Ik heb het over de volgende afbeelding:

6129d12c96.jpg

Ik heb gehoord over dat DNA polymerase een herstelfunctie heeft, maar ik vraag me dan af hoe dna-polymerase dat doet. Is het juist tijdens de dna-replicatie na elke basenparing meteen een controle van dezelfde DNA polymerase enzym, of gebeurt het herstelproces van dna-polymerase na de dna-replicatie waarbij de enzym over beide strengen opnieuw "langsrijdt"?

Bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeronimo

Jeronimo

• >250 berichten
  • 518 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 september 2014 - 17:24

Er zijn verschillende manieren waarop het DNA herstelt wordt. Dit gebeurt tijdens de replicatie zelf.
DNA-ligase 'loopt' achter de polymerase aan en controleert o.a. of de juiste stikstofbase is toegevoegd. Als dat onjuist is wordt deze verwijderd en wordt de juiste toegevoegd.
DNA-polymerase heeft een eigen proofreading-activiteit, namelijk de 3' → 5' exonuclease. Het enzym keert hierbij om van richting en zorgt ervoor dat de foute basepaar wordt verwijderd en dat de juiste wordt toegevoegd. Hierna hervat het enzym de synthese van het DNA.
"Natural forces within us are the true healers of disease. Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity."
Hippocrates van Kos

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures