De hik

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12.262

De hik

Iedereen zal op zn tijd wel eens flink de hik krijgen, en als dat wat langer aanduurt (zeg meer dan een kwartier) is het eigenlijk best een onaangenaam geheel.

Nu zijn er 1001 huis tuin en keukenmiddletjes, de een wat maffer dan de ander, om er weer af te geraken. Over hoe effectief die zijn valt te praten, maar de meeste lijken vooral gericht te zijn op het uitvoeren van iets lastigs waardoor het hikken zou stoppen.

Ik vroeg me echter af: is er een bepaalde set handelingen die je kunt verrichten om de de hik te stoppen, en zo ja, wat is het werkingsmechanisme daarachter?

Zelf heb ik incidenteel van nogal hardnekkige hik (zeg maar langer durend dan een half uur). Dit lijkt me niet direct gezondheidsbedreigend, maar vervelend is het wel. Is er een op wetenschappelijk onderzoek gesteunde methode om er sneller af te raken?

Let wel dat dit geen aandoening betreft die behandeling door een arts vereist (voor zover ik kan inzien in ieder geval), maar puur een praktische kwestie.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: De hik

Wetenschappelijk niet, wel anekdotisch. Bij mij helpt het mijn middenrif letterlijk een paar porren te verkopen. Imo pakt dat gelijk de oorzaak aan.

Berichten: 12.262

Re: De hik

Anekdotisch is er genoeg... desnoods even op een toilet gaat zitten (naja, erbovenn hangen) en uitrekenen hoeveel tegeltjes er aan de muur zitten of iets dergelijks. Dat is vooral een stukje afleiding denk ik.

Maar dat was mm vraag ook niet zozeer: het gaat me er meer om of er een medisch beschreven handelmethode bestaat, en zo ja, wat die dan is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: De hik

Rectale massage blijkt zeer effectief te zijn tegen de hik, met name hardnekkige hik. 
 
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2299306
 
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8382900
 
En zo zijn er meer artikelen over. 
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: De hik

Dat heb ik wel eens eerder gelezen inderdaad - curieus, maar wat werkt dat werkt (al vraag ik me af hoe precies).
A 60-year-old man with acute pancreatitis developed persistent hiccups after insertion of a nasogastric tube. Removal of the latter did not terminate the hiccups which had also been treated with different drugs, and several manoeuvres were attempted, but with no success. Digital rectal massage was then performed resulting in abrupt cessation of the hiccups
Wat ik echter wel interessant aan deze passage vind: "treated with different drugs, and several manoeuvres were attempted" - welke medicijnen en manouvres zouden dat zijn? Ik kan geen fulltext van het artikel lezen dus moet het met het abstract doen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: De hik

Medicijnen die wij vaak tegen de hik geven op neurologische basis (bij bijvoorbeeld het syndroom van Wallenberg) zijn o.a. Haldol, Tetrabenazine, Domperidon, Primperan en Baclofen. Deze medicijnen zullen zij ook wel bedoelen vermoed ik. Heel soms willen benzodiazepines nog wel eens helpen, maar meer als adjuvans. 
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 206

Re: De hik

Bij de eerstvolgende hik neem van mij aan dat dit werk, neem een halve eetlepel met azijn , is even ranzig maar als je direct doorslikt proef je er weinig van, de nasmaak is eigenlijk best wel aangenaam. 
 
De hik zal dan binnen 30 seconden stoppen, werkt altijd!
 
Ik heb geen idee waarom azijn zo effectief en snel werkt.. En ook geen idee waarom het 100% altijd werkt en zeer langdurig..  Ik heb dit van mijn oma, zij had een natuurgeneeskunde praktijk.. Soms zijn natuurlijke producten zoveel sterker dan chemische medicatie.
 
Misschien dat iemand hier dit kan verklaren? Ben erg benieuwd naar het werkingsmechanisme achter deze simpele maar zeer effectieve manier om de hik te bestrijden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: De hik

Je vergeet erbij te vermelden dat natuurlijke stoffen evengoed chemisch zijn. Ik denk dat het hier om het effect van zuur-zijn betreft en dat hierbij niet alleen je mond even sterk samentrekt.

Berichten: 12.262

Re: De hik

Dit is typisch zo'n huismiddeltje waarvan ik de effectiviteit in twijfel trek. Ik geloof best dat het in jouw geval werkt (anekdotisch), maar niet dat het een effectief middel is waarmee je vrijwel iedereen van de hik af zou helpen. Het is zoiets als water drinken vanaf de verkeerde kant van een glas: dat kan werken, maar niet voor iedereen en niet altijd.

Medicatie als haldol of baclofen vind ik wel interessant, maar ik vraag me dan een beetje af over wat voor doses dat gaat: zijn dat kleine hoeveelheden waarbij de patient gewoon bij bewustzijn blijft, of dusdanige doses dat iemand eigenlijk ook niet meer fatsoenlijk op zn benen kan staan?

En zijdelings gerelateerd: soms is er een associatie tussen de hik krijgen en fors alcoholgebruik. Ergens zou logica gebieden dan gebruik van nog meer alcohol uiteindelijk de hik zal stoppen, al is dat mogelijk het punt waarop de gebruiker min of meer het bewustzijn verliest.

Wellicht een aardige vraag voor de medici: kan iemand de hik hebben onder narcose, bijvoorbeeld geinduceerd door een dosis propofol? Of komt hikken niet voor als iemand buiten bewustzijn is?
Dit is typisch zo'n huismiddeltje waarvan ik de effectiviteit in twijfel trek. Ik geloof best dat het in jouw geval werkt (anekdotisch), maar niet dat het een effectief middel is waarmee je vrijwel iedereen van de hik af zou helpen. Het is zoiets als water drinken vanaf de verkeerde kant van een glas: dat kan werken, maar niet voor iedereen en niet altijd.

Medicatie als haldol of baclofen vind ik wel interessant, maar ik vraag me dan een beetje af over wat voor doses dat gaat: zijn dat kleine hoeveelheden waarbij de patient gewoon bij bewustzijn blijft, of dusdanige doses dat iemand eigenlijk ook niet meer fatsoenlijk op zn benen kan staan?

En zijdelings gerelateerd: soms is er een associatie tussen de hik krijgen en fors alcoholgebruik. Ergens zou logica gebieden dan gebruik van nog meer alcohol uiteindelijk de hik zal stoppen, al is dat mogelijk het punt waarop de gebruiker min of meer het bewustzijn verliest.

Wellicht een aardige vraag voor de medici: kan iemand de hik hebben onder narcose, bijvoorbeeld geinduceerd door een dosis propofol? Of komt hikken niet voor als iemand buiten bewustzijn is?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: De hik

De doses van Haldol en Baclofen zijn niet zo heel hoog hoor, iig zeker niet zodat iemand comateus wordt :)

Je begint natuurlijk in lage doses en op geleide van de klachten en bijwerkingen kun je met je dosis omhoog. Een prima startdosis voor Haldol is 3 dd 1mg. Bij oudere mensen zou ik terughoudender zijn en beginnen met 2dd 0,5mg + 1dd 1mg. Bij bepaalde patiënten moet je het helemaal niet voorschrijven natuurlijk; patiënten met M. Parkinson (en aanverwante aandoeningen zoals Lewy Body Disease) of iemand met een verlengde QTc op het ECG, want dat verhoogt het risico op 'Torsades de pointes'.

En de hik kan inderdaad ontstaan als iemand buiten bewustzijn is. Tijdens de slaap is hik veelal gerapporteerd (zelf ook een keer gehad), maar ook mensen die comateus zijn op basis van grote structurele pathologie en 'inklemmen' (waardoor de medulla oblongata bekneld komt te zitten tussen het foramen magnum en cerebellaire tonsillen).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: De hik

Ah, ik dacht meer aan een eenmalige toedingen van een medicijn op het moment dat (een gezond) iemand ernstig de hik heeft, niet aan een regime waarbij je regelmatig lage doses toedient om het te voorkomen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: De hik

Bij een kortdurende flinke hik doe je het liefst niets natuurlijk. De behandelingen die ik noemde doe je bij een persisterende hik. Een hik die bijvoorbeeld langer dan 24 uur aanhoudt. Dan behandel je in principe met lage doses op geleide van de klachten. Het snel toedienen van hoge doses kan in het geval van Haldol weer leiden tot het maligne neuroleptica syndroom. Dus liever doe je dat niet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: De hik

Begrijpelijk dat je liever niets doet (gaat vanzelf wel weer over, meestal), al vraag ik me wel af wat de grens van 'persistent' is. 24 uur is lang, maar iedere week een dag 8 uur hikken lijkt me ook bepaald geen pretje.

Maar begrijp ik goed dat er niet echt een medicijn is voor iemand die eenmalig erg lang (zeg 8 uur oid) de hik heeft, zonder dat het meteen een chronisch behandeltraject wordt?
Victory through technology

Reageer