Zijn we jaren voor de gek gehouden? Gezonde / ongezonde voeding

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 206

Zijn we jaren voor de gek gehouden? Gezonde / ongezonde voeding

Nu dat ik me wat meer in voeding en gezondheid verdiep lijkt het wel alsof we jaren voor de gek zijn gehouden.
 
Dat begon vroeger al bij de tandarts, er hingen altijd posters met een mooie groene appel waarbij  het eten van appels goed is voor de tanden.. Hoe kan appelzuur nou goed zijn voor de tanden? Volgensmij tasten de suikers en zuren in de appels nog meer het glazuur aan dan snoepgoed. 
 
Een patatje mayo uit de frituur zou heeel slecht zijn.. Maar als ik zo naar de ingredienten kijk is het helemaal niet slecht lijkt me? Of zie ik dit nou verkeerd?
 
Plantaardig frituurvet (zonnebloemolie o.i.d.) = onverzadigde vetten.
Mayonaise is gemaakt van azijn, mosterd, plantaardige olie en eieren = onverzadigde vetten (enige wat misschien niet goed is zijn de eierdooiers)
Patat = aardappel dus altijd wel goed.
 
Wat maakt een patatje mayo dan zo slecht? 
 
In tegenstelling tot melk (= verzadigde vetten) , en boter e.d. zou een klodder mayonaise gezonder zijn op brood dan magherine?
Enige wat goed is aan de melk zijn de paar mineralen en vitaminen , maar die krijg je elders ook wel binnen.. Melk is dus niet zo goed voor elk??
 
Ben de weg echt even kwijt in de voedingsmiddelen.. Als dit klopt ben ik jaren lang voor de gek gehouden met zogenaamde gezonde producten (haha).

Berichten: 12.262

Re: Zijn we jaren voor de gek gehouden? Gezonde / ongezonde voeding

Je bent inderdaad een beetje voor de gek gehouden. Dat plaatje met die appel impliceert dat je met een gezond gebit met gemak een hap uit die appel kunt nemen, niet dat appels goed zijn voor je gebit.

Dat een patatje met mayo slecht voor je tanden zou zijn lijkt me aperte onzin - zoals je al opgemerkt hebt zit daar feitelijk niets in dat slecht voor je tanden zou zijn (mogeijk wel voor van alles anders, maar daar gaat het bij een tandarts niet om neem ik aan).

Dat 'melk is goed voor elk' verhaal dient onmiddelijk verwijderd te worden gezien pakweg 75% van de wereldbevolking als volwassene geen lactose kan verteren, en dat moet overlaten aan bacterien met flatulentie en dergelijke als gevolg. Blanken en joden zijn over het algemeen wel lactase-persistent en kunnen melk blijven drinken als ze volwassen zijn, maar gezien ze huidige samenstelling van de nederlandse bevolking gaat de stelling 'melk is goed voor elk' echt niet meer op - iets als '1 op de 10 nederlanders wordt ziek door het drinken van melk' is een veel reeeler beeld, en in welke mate het "gezond" zou zijn voor de resterende 90% is zeer discutabel.
Victory through technology

Reageer