Springen naar inhoud

Profielwerkstuk hart model

• Log in om te kunnen reageren

EvertimSmil

EvertimSmil

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 september 2014 - 14:24

Hoi allemaal,

Voor het profielwerkstuk heb ik het idee om een model van een kloppend hart na te maken. Alleen bij het bedenken van hoe dit zou moeten worden gebouwd liep ik vast. Op het internet kon ik geen voorbeelden van modellen vinden die realistisch genoeg waren. Nou vroeg ik me af hoe ik dit kan bouwen. Aan het materiaal zat ik aan siliconen te denken en voor de vaten buizen. Maar voor het mechanisme had ik geen idee, heeft er iemand hier een idee of nuttige links?

Groetjes,

Een wanhopige scholier

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44849 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 september 2014 - 22:44

je gaat iets moeten bedenken dat die (verende) kamerwanden samendrukt. Of, als het model niet per se qua vorm op een hart hoeft te lijken denk je aan wat cilinders met zuigers? 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

EvertimSmil

EvertimSmil

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 september 2014 - 20:45

Het zou beter voor mijn cijfer zijn als het realistisch is, maar dat idee met de cilinders is een goed idee. Aan die veren zat ik inderdaad ook al te denken, maar wist niet hoe dit zou moeten.

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1065 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2014 - 14:06

Even voor het meedenken: Moet je er ook in kunnen kijken? Doorsnede? Doorzichtig? Of is het "gewoon" om water door te pompen met en bewegende buitenkant?

Wdeb

Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

EvertimSmil

EvertimSmil

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2014 - 20:58

Even voor het meedenken: Moet je er ook in kunnen kijken? Doorsnede? Doorzichtig? Of is het "gewoon" om water door te pompen met en bewegende buitenkant?

Wdeb

Was inderdaad van plan om een doorsnede te maken

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1065 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2014 - 21:41

Ik zit een beetje te denken...je zou met vier ballonnetjes en kit aan het werk kunnen. Of een ander soepel plastiek.

Maak van de ballonnetjes de kamers. Leg ze correct in de goede verhouding en plek neer. Fixeer misschien. Maak eromheen een bol kit (langzaam opbouwen oid....). Even nadenken over de kleppen. Moeten die er vooraf of achteraf in?

Prik na het opbouwen de ballonnetjes door en haal eruit.

Ik vermoed dat dit wel stevig genoeg is om extern kracht te kunnen hebben, in elk geval gedurende enkele weken.

Nu nadenken over hoe de beweging erin moet komen. Extern duwen lijkt de enige optie (of in kit verwerkende memory-metalen klinkt ook stoer....). Dus dan een systeem bedenken (kan met tandwielen en/of snaren/kettingen) waarmee je tegen het hart laat duwen van de zijkant. Alternerend. En trekken. Of knijpen.

Nou ja, zijn vast nog wel enkele voorbeelden te bedenken. En kan ook nog iets mechanischer en meer knip-plak (fenders van een boot zou wel eens een aardig materiaal kunnen zijn). Maar ik voorzie vooral problemen bij de kleppen. Die zou ik niet zo ineens aan kunnen pakken.

Tweede idee: plastic zakken in een hard hart. Zak (=kamer) met water vullen, dan lucht buiten de zak in het hart blazen---> zak gaat leeg naar andere plek---->lucht weer verwijderen --->zak vult zich weer.

Nou ja, ben benieuwd waar het nou uiteindelijk toe gaat leiden/lijden.

Gewoon een paar ideetjes in een leuke pws-tijd.

Wdeb

Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures