Springen naar inhoud

Vermogen buitenboordmotor achterhalen

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Dylan Sikkelbein_*

• Gast

Geplaatst op 09 september 2014 - 11:51

Hallo allemaal,

Wij doen ons profielwerkstuk over het planeren van een motorboot. Hierbij willen wij graag het vermogen weten. Is er een manier om deze te meten of te berekenen. Waarschijnlijk weten we wel het toerental (digitale tach meter) en de snelheid (gps). Zit hier een verband tussen?

Met vriendelijke groet en alvast bedankt,

Michiel Louwé en Dylan Sikkelbein

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 september 2014 - 12:47

Er zit wel een verband tussen snelheid en vermogen, maar je moet de drag-coefficient van de boot (met de belading van dat moment) weten. Verder moet de schroef dan wel optimaal zijn en dergelijke, maar dat is wellicht van later zorg.
Victory through technology

• Gast

Geplaatst op 09 september 2014 - 13:46

Beste Benm,

Bedankt voor het snelle reageren! Ik weet niet zeker of ik dit juist heb, maar ik denk dat de drag-coefficient juist hetgeen is wat we willen weten. We willen het vermogen weten om het tegen de snelheid uit te zetten om zo het verband ertussen te vinden. de drag-coefficient lijkt me namelijk niet constant. Als ik opzoek hoe de drag-coefficient te vinden is vind ik een variabele: F-drag, hetgeen wat denk ik moeilijk te meten is. Heeft u daar advies voor?

Groeten,

Michiel en Dylan

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8803 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 september 2014 - 01:29

Begrijp ik daaruit goed dat je eigenlijk wilt weten hoeveel motorvermogen je moet plaatsen om de boot met een gegeven snelheid te laten varen?

In de praktijk is zoiets mogelijk door het domweg te testen (kracht meten als je de boot stil houdt in water dat met een gegeven snelheid beweegt, zoals je een auto in een windtunnel zou uitproberen). Uiteraard is er ook aan te rekenen, hetgeen men doet voor grote schepen die nog gebouwd moeten worden en waarvan de afnemer bepaalde prestaties eist.

Als het een zeevarend schip is is het natuurlijk wel van belang rekening te houden met golfslag uit diverse richtingen, maar ook met wind en dergelijke.
Victory through technology

Anton_v_U

Anton_v_U

• >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 10 september 2014 - 10:53

Je wilt "het vermogen" weten schrijf je. Heb je al een verklaring van wat er gebeurt bij planeren, wat maakt dat een boot in plané komt? Ik weet er niet zoveel vanaf maar ik weet wel dat een boot planeert vanaf een zekere snelheid.  Het lijkt me dat de lengte van de boeggolf en de lengte van de boot ermee te maken heeft. De lading (diepgang) en de verdeling van het gewicht zullen een rol spelen en de viscositeit van water ook wel denk ik. Bij hogere snelheden zal de luchtweerstand ook wel gaan meedoen. En vast nog wel andere factoren die ik vergeten ben. Bij verschillende boten werkt het verschillend, dat heeft te maken met de vorm. Weet je daar al meer vanaf? 

Het motorvermogen lijkt me in eerste instantie niet de beste grootheid om het verschijnsel te onderzoeken want verschillende motoren hebben een verschillend rendement dat zal afhangen van het toerental en van de schroef / schroeven en ook turbulentie bij de schroef zal een rol spelen denk ik. Dan zijn er dus meer factoren die een rol spelen en dat wordt gauw onoverzichtelijk.

Goed idee om te kijken naar hoe de weerstand van het water afhangt van de snelheid. Dan weet je meteen hoeveel voortstuwing (kracht) een motor moet leveren om de snelheid te bereiken. Die weerstand zal ineens afnemen als de boot in plané komt. Dat kun je gemakkelijk testen: als je het motorvermogen langzaam opvoert en verder constant houdt als de boot in plané komt, zal de boot nog verder doorversnellen.

Je kunt dus het beste apart kijken naar het verband tussen weerstand en snelheid als de boot niet planeert en het verband als de boot wel planeert.

Bij lage snelheid, als de diepgang niet verandert, zou je in eerste instantie een verband tussen snelheid en weerstand verwachten dat lijkt op luchtweerstand: weerstand evenredig met de dichtheid van water, het oppervlak en de snelheid in het kwadraat. Bij hoge snelheid, als de boot planeert, zou je verwachten dat de weerstand door het water minder dan kwadratisch toeneemt met de snelheid.

Ik denk overigens dat het verband tussen weerstand en snelheid niet over een groot bereik van de snelheid netjes kwadratisch is of zo, maar dat valt misschien ook wel te testen. Daarbij is natuurlijk het gedrag in de buurt van de kritische snelheid van belang, vooral: de afgeleide van de weerstandskracht als functie van de snelheid voor en na het planeren en de sprong in weerstandskracht als de boot in plané komt. Waarschijnlijk kun je wel beredeneren dat deze parameters bepalen hoeveel snelheid de boot wint als je het (effectieve) vermogen een klein beetje verhoogt en dat je dit in de praktijk merkt door hoe goed de boot optrekt als je het gas opendraait.

Als je weet hoeveel kracht een motor moet leveren om de snelheid te bereiken waarop de boot in plané komt, is het nuttig vermogen dat je nodig hebt heel eenvoudig het product van snelheid en kracht. Het motorvermogen dat je nodig hebt hangt verder nog af van het gezamenlijk rendement van de motor en schroef/schroeven bij die snelheid.

• Gast

Geplaatst op 12 oktober 2014 - 13:50

Beste Anton,

Bedankt voor de uitgebreide reactie, dit gaat ons zeker helpen. Wegens omstandigheden konden wij niet eerder reageren. We zijn tot de conclusie gekomen dat het motorvermogen misschien ietwat te hoog gegrepen is. We gaan nu met toerental werken. Dit is natuurlijk niet nauwkeurig, maar we gaan ons focussen op de verhoudingen, niet op de keiharde cijfers. Verder hebben wij tot nu toe geen manier gevonden om de weerstand te bepalen, waardoor het lastig wordt om uw verhaal uit te voeren.

Met vriendelijke groeten en nogmaals bedankt,

Michiel Louwé en Dylan Sikkelbein 

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures