Saturation deficit berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Saturation deficit berekenen

Goedemiddag,
 
Voor een onderzoek wil ik graag de 'Saturation deficit' meten in de buitenlucht (Excuus, heb niet de Nederlandse term). Als ik de temperatuur, (relatieve) luchtvochtigheid en luchtdruk meet, is het dan mogelijk om de Saturation deficit uit te rekenen? 
 
Hier vond ik een Engels topic van Yahoo waar een soortgelijke vraag gesteld wordt: https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20130612235757AAzD9lC  Maar ik kom er niet uit.
 
Is er iemand die hier meer van snapt en me kan helpen? Alvast veel dank!


Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Saturation deficit berekenen

Je moet eerst met de temperatuur uitzoeken hoeveel water er in de lucht kan zitten, dat is wat er in de lucht zou zitten als je 100% luchtvochtigheid zou hebben. Als je dan weet hoeveel de luchtvochtigheid bedraagt weet je ook hoeveel water er nog bij moet om het 100% te maken. Die hoeveelheid zou je dan in millibar moeten uitdrukken.

Berichten: 5

Re: Saturation deficit berekenen

Beste rwwh,
 
Dank voor je bericht! Kan je met alleen temperatuur uitzoeken hoeveel water er in de lucht kan zitten, of moet je daarvoor ook de druk weten?En bedoel je met luchtvochtigheid de relative humidity? Stel dat de RH 60% is, dan is het verschil tussen het maximaal opneembaar vochtgehalte en het werkelijke vochtgehalte 40%. Hoe maak je daar dan mbar van?
 
 
Zelf had ik nog iets bedacht. Met een thermo- en hygrometer kun je de temperatuur en relatieve vochtigheid aflezen.
Als je de temperatuur T weet valt de dauwpunttemperatuur Td te vinden. Met T en Td kun je de 'Saturated vapour pressure' en de 'Actual vapour pressure' berekenen, en als je die twee samen met de RH invult in een formule krijg je de Saturation deficit! Tenminste, dat is mijn hypothese. Op internet lukt 't me niet goed met superscript, daarom even de formules die ik heb gevonden op een rijtje gezet en bijgevoegd als pdf.
 
Klopt dit?
 
 
 
 
Bijlagen
formules Saturation deficit.pdf
(197.06 KiB) 319 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Saturation deficit berekenen

Je beschrijving klinkt goed. De maximale waterdampspanning hangt alleen van de temperatuur af, en voor nauwkeurige waarden moet je naar een tabel. Die dampspanning is in millibar. En als je de relatieve vochtigheid weet dan weet je ook welk percentage van dat maximum er al aanwezig is. Dat percentage kun je ook in millibar omrekenen. En het verschil tussen maximum en werkelijke waterdampdruk is dan ook in millibar.

Berichten: 5

Re: Saturation deficit berekenen

Aha, ik snap ik het. Op die manier is het nog veel handiger! Een tabel voor temperatuur tegen de maximale waterdampdruk heb ik gevonden, die is dus gewoon af te lezen. Het enige wat ik nog niet begrijp, is hoe je het percentage RH om kan rekenen in mbar. Volgensmij is het iets als de 'vapour partial pressure' gedeeld door de 'saturation vapour partial pressure at the actual dry bulb temperature'? Ik kom er niet helemaal uit.
 
 
 
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Saturation deficit berekenen

Maximale dampdruk is 100%. Voorbeeld: Als die 25 mbar is, en de RH is 60%, dan is de hoeveelheid water 60% van 25 mbar = 15 mbar.

Berichten: 5

Re: Saturation deficit berekenen

Ik snap het. Dat laatste was wel erg logisch, had ik natuurlijk zelf moeten bedenken..
Veel dank voor je hulp, het gaat helemaal lukken zo!

Reageer