verdeelde belasting N/mm2 naar N/m

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 10

verdeelde belasting N/mm2 naar N/m

Goedenmiddag,
 
Ik ben een opdracht aan het maken waar een verdeelde belasting op een plaat staat van q=400 N/mm2.
De plaat wordt ondersteund door een frame. Om de doorbuiging van de frame delen te berekenen moet ik met een q' gaan werken. Hiervoor is de eenheid [N/mm] nodig.
 
Mij is verteld dat dit de formule is om dit te doen:
q'=q*(l*b/(l+b))
 
l=lengte en b=breedte
Ik geloof best dat deze formule goed is. Maar kan iemand mij uitleggen waarom dit zo kan met de lengte en breedte. Het klinkt als je het voor het eerst ziet vaag.
 
Hoe is hij afgeleid?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: verdeelde belasting N/mm2 naar N/m

Dit hangt van de situatie af. Heb je een schets? Hoe is de plaat ondersteund? Enz.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 10

Re: verdeelde belasting N/mm2 naar N/m

Afbeelding
 
Afbeelding
 
Het wordt dus ondersteund door rondom u=profielen zoals op de schets. Ook zullen er meerdere u-profielen tussen geplaatst worden in de breedte richting, als dwarsligger.

Berichten: 10

Re: verdeelde belasting N/mm2 naar N/m

Afbeelding
 
Dit snap ik overigens. Maar snap niet hoe dat zit als de plaat ipv onder 2 zijdes (zoals in de afbeelding) onder 4 zijdes wordt ondersteund.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: verdeelde belasting N/mm2 naar N/m

Je kan dit benaderen met de theorieën van rechthoekige plaatdelen (zie hier, methode van paragraaf 4.2 wordt nog vaak gebruikt voor de analyse van betonplaten), of bereken met de eindige elementenmethode (software).
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 10

Re: verdeelde belasting N/mm2 naar N/m

Hier staat inderdaad in wat ik nodig heb!!!
 
Super bedankt!
 
PS: goed dat ik het opzoek want de formule die gegeven werd klopt niet. Ghehe....

Berichten: 10

Re: verdeelde belasting N/mm2 naar N/m

Ik heb nog 1 vraag over deze paragraaf. In deel 4.2.1.2. Hebben ze het over belasting g en belasting q. Wat wordt bedoeld met belasting g???
 
is dit puur het eigen gewicht van de plaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: verdeelde belasting N/mm2 naar N/m

De conventie in dat boek is meestal:
g: vaste lasten
q: variabele lasten
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 10

Re: verdeelde belasting N/mm2 naar N/m

Ik heb door gehad dat ik een fout heb gemaakt in m'n aanname. De plaat wordt niet opgelegd maar ingeklemd. Nou staat ook dit vermeld in paragraaf 4.2 maar ik snap nog niet hoe en of ik uberhaupt (waar ik in me vraag vanuit ga) de plaat in stukken mag opdelen om de antwoorden te vinden.
Afbeelding
In bovenstaande foto heb ik de plaat verdeeld in vakken. Als ik de q2 (horizontale) van vak 2 wil berekenen gebruik ik q2=L1^4/(L1^4+L3^4)*q
als ik de q2 (horizontale) van vak 1 wil berekenen gebruik ik q2=L4^4/(48*L2^4+L4^4)*q
 
Als ik ze invul krijg ik andere uitkomsten. Klopt dit?? 
Lijkt mij dat er in totaal 2 q's uitrollen. 1 om horizontaal overal te gebruiken en 1 om verticaal overal te gebruiken.
 
Zoals in de situatieschetsen te zien is, gaat het om een plaat die op de 6 rode driehoekjes ondersteund wordt. Verder wordt hij nergens ondersteund.
Situatie schetsen  
Afbeelding
 
Afbeelding
 
PS: in de laatste afbeelding staat (=hoekverdraaiing) hier bedoel ik natuurlijk de helling mee....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: verdeelde belasting N/mm2 naar N/m

Is de plaat nu opgelegd op "punt opleggingen"? In indien dat het geval is moet je eens bij de paddenstoel vloeren kijken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 10

Re: verdeelde belasting N/mm2 naar N/m

Bedankt!Hier heb ik inderdaad gekeken en deze situatie leek idd meer op die van mij. Alleen paragraaf 4.1.7 Doorgaande balkloze vloeren nog meer. Ik denk dat ik de vloer zo moet benaderen als in figuur 72. En anders zal ik het geheel in het EEM programma Femap zetten en zo terug proberen te beredeneren.

Reageer