[natuurkunde] Chladni plaat met verwisselbare platen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 27

Chladni plaat met verwisselbare platen

Hallo iedereen,
 
Voor mijn profielwerkstuk heb ik een onderzoek bedacht over chladni platen, platen die trillen en dmv interferentie zand in bepaalde patronen laten liggen. Allemaal leuk en aardig maar mijn vraag was wat verschillende vormen plaat aan invloed hebben op het patroon. Nu wil ik dit testen maar eigenlijk wil ik maar één opstelling maken, en de verschillende platen te kunnen verwisselen met elkaar. Heeft iemand suggesties?
 
PS. Ik heb er voor gezorgd dat alle platen dezelfde oppervlakte/volume hebben (op de tekening).
 
images2L8SVFZM.jpg
images2L8SVFZM.jpg (8.98 KiB) 707 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Chladni plaat met verwisselbare platen

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Chladni plaat met verwisselbare platen

Tsja, ik denk dat er weinig gereageerd wordt omdat het probleem niet wordt gezien. Maar dat kan komen omdat wij te simpel denken???
 
Hoe is de huidige bevestiging van de plaat aan de schudder? Dan kunnen we daarop reageren. Want is het dan zo moeilijk dit te vervangen?
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 27

Re: Chladni plaat met verwisselbare platen

To nu toe is het nog een concept, er is dus nog geen probleem. Mijn vraag is eigenlijk wat denken jullie dat wel werkt en wat niet? Bijv. Zou ik een bout aan elke plaat bevestigen en aan de schudder een moer (of anders om)? Zijn er nog ander manieren die stevig zijn, maar ook makkelijk los te halen, want bouten kunnen door het trillen los komen te zitten...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Chladni plaat met verwisselbare platen

je bedoelt waarschijnlijk dat de moer door het trillen los komt te zitten.
dit kun je ondervangen door voor de moer een nylocmoer te nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Chladni plaat met verwisselbare platen

Tsja, en ook dat ligt weer aan de schudder. Hoe ziet die eruit? Soms zie ik ze via een stang, zelfs dwars..
 
Ik zou gewoon zijn gaan voor een simpele borgmoer, idd. Mogelijk met een rubber ring ertussen, maar weet niet of die daardoor iets teveel "door" veert (gedempt) wordt....
 
Dus mijn advies is wederom: kom met meer dan een simpele tekening.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 27

Re: Chladni plaat met verwisselbare platen

Als schudder willen we een oude speaker gebruiken, en aan de kern (datgene dat op een neer beweegt) van de speaker een staafje bevestigen die aan de plaat vast zit. Ik heb hier nog geen tekening van, maar ik zal kijken of ik het kan verduidelijken met een plaatje van 't internet...
 
6a00d83420a02f53ef01630073bc05970d.jpg
6a00d83420a02f53ef01630073bc05970d.jpg (33.96 KiB) 714 keer bekeken
Al weet ik niet hoe bruikbaar dit plaatje is...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Chladni plaat met verwisselbare platen

http://makezine.com/projects/chladni-plate/
http://www.instructables.com/id/Mechanical-Wave-Driver-for-Chladni-Plate/
 
Even snel een paar linkjes die het al erg verschillend aanpakken.....dus misschien eerst die ideeen uitwerken, dan wijst het verwisselen van de platen vanzelf wel.
 
Het probleem van het maken zit hem volgens mij op hele andere plekken in het proces dan waar jij ze ziet.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer