Kjeldahl-methode temperatuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Kjeldahl-methode temperatuur

Beste allemaal,
 
Wij zijn twee meiden uit 6vwo. Voor ons profielwerkstuk willen we het eiwit-gehalte in insecten bepalen. We hebben ervoor gekozen om dit te doen door middel van de Kjedahl-methode. Deze bestaat kort samengevat uit drie stappen: destructie, distillatie, titratie.
 
Bij de destructie is er echter één knelpunt. Je moet de eiwitten met zwavelzuur laten reageren. In de omschrijving staat dat dit moet gebeuren op 400*C. Van onze docent mogen wij dit niet uitvoeren, omdat dit zeer gevaarlijk is. 400*C is namelijk ver over het kookpunt van zwavelzuur. Wij vragen ons af waarom het op 400*C moet gebeuren, want dan verdampt al het zwavelzuur die je nodig hebt voor de reactie.
 
Concreet hebben wij de volgende vragen:
- Waarom moet je het geheel tot 400*C verhitten?
- Weet iemand hoe wij dit experiment veilig uit kunnen voeren op 400*C? 
- Kan je het experiment ook uitvoeren bij een lagere temperatuur?
- Is er een andere methode om het eiwit-gehalte te bepalen, die op een middelbare school uitgevoerd kan worden?
 
Graag horen wij van u, bij voorbaat dank!
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Kjeldahl-methode temperatuur

Dat hoeft niet. Zeker als je er  niet de juiste spullen voor hebt. In een kolf gedurende een half uurtje koken met bijboorbeeld Se-oxide erbij werkt meestal ook.
 
Ik vond snel deze beschrijving op mijn computer. Google zal je vast verder helpen.
 
Wdeb
Bijlagen
kjeldahl voorschrift.pdf
(759.06 KiB) 217 keer gedownload
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 80

Re: Kjeldahl-methode temperatuur

Een andere methode die kan worden gebruikt is door middel van een Hach-Lange VIS spectrofotometer.
Dit werkt heel snel en accuraat! Alleen is de vraag of jullie zo'n apparaat op school hebben staan natuurlijk.
 
Persoonslijk heb ik met deze gewerkt: http://www.hach-lange.nl/view/product/PIM-53258/DR%203900?productCode=PIM-53258&acc=true

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Kjeldahl-methode temperatuur

Of ze hebben iets dergelijks van Coach of Vernier. Colorimeter.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 4

Re: Kjeldahl-methode temperatuur

Beste Wdeb en Sanderdevink,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Hier hebben we heel veel aan. We gaan de Kjeldahl proberen zoals u deze heeft voorgesteld. Ik weet op dit moment niet welke apparatuur wij op school hebben, dus of we de alternatieve methoden kunnen gebruiken kan ik niet met zekerheid zeggen.

Nogmaals bedankt!

Berichten: 301

Re: Kjeldahl-methode temperatuur

Hier nog wat info van de Engelse wiki pagina:

 
Method

The method consists of heating a substance with sulfuric acid, which decomposes the organic substance by oxidation to liberate the reduced nitrogen as ammonium sulfate. In this step potassium sulfate is added to increase the boiling point of the medium (from 337 °C to 373 °C) .
 
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Kjeldahl_method
 
Verder zijn de voorgestelde methodes misschien wat makkelijker omdat deze het eiwit zelf meten.

Bij Kjeldahl meet je de hoeveelheid stikstof in organische verbindingen en heb je een factor nodig om het stikstof-gehalte om te rekenen naar een eiwit gehalte(hadden jullie deze al beschikbaar?).
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 391

Re: Kjeldahl-methode temperatuur

Bij Kjeldahl destructie wordt oa kaliumsulfaat (en katalysator,dit samen in een Kjeldahl tablet) toegevoegd om het kookpunt van zwavelzuur te verhogen.
 
Als je geen Kjeldahl destructie spullen en een goede zuurkast hebt zou ik deze methode niet toepassen.
 
Bij lagere temperatuur duurt de destructie vrij lang en is dan vaak niet volledig

Reageer