Hoe kleuren herkennen en naar PLC sturen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Hoe kleuren herkennen en naar PLC sturen

Ik ben als eindwerk bezig aan een machine die een rubik's cube oplost met behulp van PLC.
Nu ik heb het probleem: De plc moet weten welke kleuren waar liggen. Ik ga een plaat maken die boven de kubus verplaatst, en hij zou de kleur van 1 hoekblokje, 1 zijblokje, 1 middenblokje moeten weten. In het voorbeeld zie je dat ik voor elke kleur op zijn vakje een ingang aanstuur. Heeft er iemand een idee heeft hoe ik dit zou kunnen doen? Met webcam of kleurensensoren? Het moet in ieder geval kunnen aangesloten worden aan plc siemens s7-300 en ik moet zorgen dat het budget zo laag mogelijk is. Laat maar weten!
vb kubus ingangen.png
vb kubus ingangen.png (12.78 KiB) 716 keer bekeken

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Hoe kleuren herkennen en naar PLC sturen

De sensoren die ik ken geven ofwel een spanning, een frequentie or een digitale code afhankelijk van de kleur die ze zien. Je zal dus steeds nog een omzetting moeten doen naar een digitale ingang voor je PLC.
 
Deze bijvoorbeeld: https://www.sparkfun.com/products/10904 zet een "geziene" kleur om in drie spanningen evenredig met de RGB bijdrage van de kleur. Je kan dan een microcontroller (arduino?) gebruiken om de drie kleursignalen om te zetten in een ingang voor de PLC.
 
Even terzijde... Het is waarschijnlijk (mechanisch) eenvoudiger en (in het algemeen) goedkoper om een plaat te maken met 9 sensoren die niet beweegt dan een plaat met 1 sensor die verplaatst moet worden. Tenzij het eerder een mechanisch project is natuurlijk.

 
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 8

Re: Hoe kleuren herkennen en naar PLC sturen

Hartelijk bedankt. Inderdaad, het mechanische is niet zo moeilijk. Maar ik heb al veel meer info met je post, dus erg bedankt ;)

Berichten: 8

Re: Hoe kleuren herkennen en naar PLC sturen

sillyconmarc schreef: De sensoren die ik ken geven ofwel een spanning, een frequentie or een digitale code afhankelijk van de kleur die ze zien. Je zal dus steeds nog een omzetting moeten doen naar een digitale ingang voor je PLC.
 
Deze bijvoorbeeld: https://www.sparkfun.com/products/10904 zet een "geziene" kleur om in drie spanningen evenredig met de RGB bijdrage van de kleur. Je kan dan een microcontroller (arduino?) gebruiken om de drie kleursignalen om te zetten in een ingang voor de PLC.
 
Even terzijde... Het is waarschijnlijk (mechanisch) eenvoudiger en (in het algemeen) goedkoper om een plaat te maken met 9 sensoren die niet beweegt dan een plaat met 1 sensor die verplaatst moet worden. Tenzij het eerder een mechanisch project is natuurlijk.

 
Bedankt voor de tip. Ik heb die Sparkfun sensor gekocht en ze werkt en ik kan hem gebruiken voor mijn eindwerk. :p 

Reageer