[natuurkunde] Hulp met veerconstante

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Hulp met veerconstante

Ik moet voor school een praticum doen over het massa veer systeem. Ik heb dan de trillingstijs gemeten van 10 trillingen en die dan door 10 gedeeld. Mijn massa gaat telkens 50 gram omhoog.

Nu heb ik de formule: T=2π×√(m/C). Ik moet de veer constante berekenen (C dus).Maar ik weet niet welke formule ik hier voor moet gebruiken. Ik heb op internet al gelezen 4π kwadraat ×m/T kwadraat.

Nu weet ik niet of dit de juiste formule is. Zo ja is die T dan van een trilling of van 10 trillingen? En hoe komen jullie bij deze formule?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hulp met veerconstante

Ik zou gewoon leren formules omschrijven als ik jou was. Wat moet je doen om die wortel kwijt te raken?

Berichten: 4

Re: Hulp met veerconstante

Kwadraat. Maar bedankt want nu snap ik 'm wel. En omdat die m en die C tussdn haakjes staan moeten die dus niet kwadrateren. Klopt dat? En is m in kg? (Mits de formuke klopt)?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hulp met veerconstante

formule klopt, en trillingstijd is gedefinieerd als de tijd voor één volledige trilling. 
 
hoe je formules verbouwt lees je hier:
 
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/93336-microcursus-formules-herschrijven-vergelijkingen-oplossen/
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Hulp met veerconstante

Bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Hulp met veerconstante

je hebt waarschijnlijk met een stopwatch de tijd gemeten van 10 volledige trillingen die die massa uitvoert
maar als die tijd door 10 deelt krijg je natuurlijk de tijd van 1 volledige trilling.
deze tijd wordt de trillingstijd genoemd ,en aangegeven met de hoofdletter T (in seconden)
de formule in je bericht ;
\(T=2 \cdot \pi \cdot \sqrt{\frac{m}{c}} \)
is correct.
nu links en rechts van dat = teken het kwadraat nemen.
hoe ze aan die formule komen, komt later wel  aan de orde.
die massa m moet je inderdaad in kg invullen.

Reageer