Springen naar inhoud

Onderzoek van medicijnen op muizen / ratten

• Log in om te kunnen reageren

Appeltaart123

Appeltaart123

• >100 berichten
  • 193 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2014 - 16:24

Hallo,

Wat ik me eigenlijk afvraag.. Als een medicijn effectief werkt in vivo bij knaagdieren in het lab , hoe weten ze dan dat het ook werkt bij mensen?

Werken medicijnen die ze testen op muizen ook op dezelfde manier bij mensen? Ik kan er op Google vrijwel niets over vinden.

Het is toch raar dat ze op knaagdieren testen terwijl het menselijke lichaam totaal anders in elkaar steekt? Of injecteren ze bij de knaagdieren in onderzoek bij  bijvoorbeeld kanker of hiv de menselijke vorm van kanker en hiv ?

Misschien dat hier iemand kan uitleggen hoe dit zit.. 

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 september 2014 - 16:31

Uitstekende vraag!

De tests die bij dieren worden gedaan zijn in veel gevallen een eerste vorm van veiligheidstest (nadat als eerste databases en modelberekeningen geen bekende gevaren laten zien). Na deze veiligheidstests volgen nog een uitgebreide veiligheidstest bij mensen, en dan pas een test op de werking bij mensen.

Genetisch lijken muizen en mensen (of varkens en mensen) best behoorlijk op elkaar hoor. Toch gaat het wel eens mis, en wordt een medicijn bij dieren veilig bevonden, en komen de eerste vrijwillige mensen die voor de veiligheidstest worden gebruikt toch met zware negatieve effecten te zitten.

Zie ook http://www.cbg-meb.n...oek/default.htm

Waarschijnlijk zijn er nog andere onderzoeken waar anderen uitleg over kunnen geven.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 september 2014 - 17:33

Het hang natuurlijk een beetje af van waartegen je een medicijn zoekt. HIV is een tamelijk specifiek virus dat alleen mensen kan infecteren, al zijn er soortgelijke virussen die wel proefdieren (maar dan weer geen mensen) kunnen infecteren.

Als je echter medicijnen onderzoekt die op het hele systeem werken (pakweg bloeddruk oid) dan zijn de verschillen tussen mensen en ratten helemaal niet zo groot. Ze hebben dezelfde organen, grofweg dezelfde opbouw en zelfde biochemie als mensen.

Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar iets dat bijvoorbeeld giftig is voor ratten is dat vrijwel altijd ook voor mensen en vice versa. Dat vaak ratten worden gebruikt is denk ik vooral een praktisch punt. Je zou ook varkens kunnen gebruiken (prima analoog aan mensen) maar die zijn wat minder hanteerbaar, en een stuk duurder in aanschaf en onderhoud/dak. Voor chirurgische testen zijn ze dan weer wel heel bruikbaar gezien veel organen vergelijkbaar van formaat zijn (een hartklep vervangen in een rat is nogal een priegelklusje, zo lijkt me).
Victory through technology

Appeltaart123

Appeltaart123

• >100 berichten
  • 193 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 september 2014 - 19:49

Bedankt voor de reacties 

Om de LD50 e.d. te bepalen lijkt me het wel simpel om dit via proefdieren uit te voeren bepaalde toxiciteit is dan nauwkeurig vast te stellen. 

Benm dat is inderdaad wat ik mij af vraag. Op pubmed zijn bijvoorbeeld diverse onderzoeken te vinden waarbij ze HIV en anti-kanker medicijnen op knaagdieren testen. Hebben ze dan het menselijke HIV virus kunnen overbrengen op de proefdieren? En hebben ze dan menselijke kankercellen 'gekweekt' en op een 1 of andere manier in de proefdieren kunnen injecteren? Want dat vermelden ze er niet bij...

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 september 2014 - 01:05

Die kankercellen zijn niet menselijk, maar gewoon dezelfde ziekte die ook in ratten voorkomt. Labratten zijn sowieso al gevoelig voor het spontaan ontwikkelen van kanker, maar het is ook mogelijk bepaalde vormen van kanker te induceren door ze bloot te stellen aan carcinogene stoffen.

Vervolgens kun je kijken naar stoffen die de ontwikkeling van de kanker vertragen langs diverse mechanismes. Gezien de vrijwel identieke biochemie werkt dat vaak best goed, maar niet in alle gevallen. Stoffen die bijvoorbeeld de aanleg van bloedvaten van/naar tumoren remmen kunnen in mensen veel effectiever zijn dan in ratten - door het verschil in formaat kan een tumor in een rat genoeg hebben aan diffussie, terwijl een vergelijkbare tumor (naar grootte percentage van het hele dier) in een mens daar absoluut niet genoeg aan heeft.

Bij HIV ligt het uiteraard weer wat lastiger: "universele" virusremmers zijn prima te testen in labratten, maar voor medicijnen die zich zeer specifiek richten op HIV is dat zo eenvoudig niet. In zulke gevallen kan het beter te zijn om de tests in vitro te doen op menselijke cellen, die gevoelig zijn voor infectie met HIV, en beschermd kunnen worden door stoffen die bijvoorbeeld heel specifiek een aangrijppunten op de cel blokkeren zodat HIV geen kans krijgt die cellen te besmetten.

Overigens kan ik je wel een beetje uit de droom helpen dat het voor farmaceuten interessant zou zijn een geneesmiddel te ontwikkelen dat HIV stopt in reeds geinfecteerde personen. De grote markt ligt daar in een vaccin, iets dat waarschijnlijk best een keer gaat lukken en mogelijk een van de grootste farmaceutische kaskrakers allertijden zou betekenen.

Appeltaart123

Appeltaart123

• >100 berichten
  • 193 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2014 - 08:50

Bedankt voor de uitleg! Nu is het stukken duidelijker inderdaad.

Betreft de farma weet ik zo net nog niet of een vaccin wel zo'n kaskraker gaat worden.. Dat zou dan maar een aantal jaren geld opleveren tot het virus is uitgeroeid, ze gooien dan als het ware hun eigen ruiten in.. HIV is toch wel big business (net als kanker overigens) met een kuur zou deze hele markt in elkaar zakken.. Ik denk met de wijze hoe ze het nu doen; patiënten hun leven lang 'remmers' geven vele malen meer geld oplevert.  : )

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 september 2014 - 13:47

Het is wat off-topic, maar voor dat HIV verhaal moet je het een beetje in verhouding zien: Er zijn in nederland bijvoorbeeld ca 20.000 mensen die weten dat ze HIV hebben (en nog een paar duizend die het niet weten), terwijl het aantal mensen dat zou betalen voor een vaccin (afhankelijk van de prijs) in de miljoenen loopt. In andere westerse landen (lees: waar men wil/kan betalen voor medicatie) zijn die verhoudingen ongeveer vergelijkbaar.

Vaccins zijn over het algemeen heel goeie business voor farmaceuten: neem bijv dat HPV vaccin, kost ruim 100 euro per patient, en alle meisjes krijgen die. Dat zijn er een kleine 100.000 ieder jaar weer - toch goed voor 10 miljoen euro in nederland alleen (en miljarden wereldwijd).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures