Warmteoverdracht Beton naar water

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Warmteoverdracht Beton naar water

Goedendag,
 
Ik heb een opdracht voor school en ik moet hiervoor de warmteoverdracht van beton naar water berekenen.
Het betreft hier een betonnen (afgesloten) cilinder waarin zich water/ijs bevind van ongeveer 0 graden.
De betonnen cillinder zit in de grond en de grond heeft ongeveer een temperatuur van 10 graden, de betonnen cillinder heeft ook een temperatuur van 10 graden.

De betonnen cillinder heeft ongeveer een inhoud van 25m³, heeft een straal van 2m en een hoogte van 2m. De cillinder heeft een oppervlakte van 50m².
 
Ik kan een heleboel informatie op internet vinden over convectie en conductie.
Nu weet ik niet welke formule ik moet gebruiken aangezien het water stil staat en ik geen concrete warmteoverdrachtcoëfficient of warmtegeleidingcoëfficient voor water kan vinden. Nu weet ik dat de betonnen wand warmte afstaat aan het water, spreken we hier dan van conductie of convectie? En welke formule moet ik dan gebruiken?
 
Ik heb deze waardes:

k(beton) = 1,7 W/mk
k(ijs) = 2,18 W/mk
k(water) = 0,58 W/mk
x = dikte wand = 0,1m
alfa(water) = 100-600(natuurlijke convectie), 500-10000(geforceerde convectie?)
A = 50m²
I = 25m³
T(water) = 0 graden
T(beton/grond) = 10 graden
 
Welke formule moet ik nu gebruiken, ik kom er zelf echt niet uit!:(
Iets van deze?

Q= -k*A*(delta(T)/delta(x)) ??
 
Alle hulp is welkom!

Berichten: 6

Re: Warmteoverdracht Beton naar water

Ook vraag ik me af welke stof ik nu moet kiezen voor k(stel dat de formule die ik gebruik goed is).
Gebruik ik dan de k van beton of van water/ijs?(beton staat warmte af aan water/ijs)
 
met vriendelijke groet,

Kylihans

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Warmteoverdracht Beton naar water

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje toe kan steken?

Reageer