differentiale vergelijking & cos functie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

differentiale vergelijking & cos functie

ey,
 
vibwav.png
vibwav.png (79.68 KiB) 474 keer bekeken
Kan iemand uitleggen hoe die differentiale vergelijking is verbonden met de cos-functie?
Misschien staat de uitleg in deze pdf? Ik kan het niet vinden, maar het zou erin kunnen staan..
differential-equations.pdf
(1.34 MiB) 132 keer gedownload
 
edit:
solving.png
solving.png (11.99 KiB) 474 keer bekeken
Ik ben dus op zoek naar een hint / de wiskundige achtergrond om deze vergelijking op te lossen.
 
edit2:
Ik heb het denk ik. Volgens mij moet ik eerst Taylor reeksen begrijpen..

Berichten: 7.068

Re: differentiale vergelijking & cos functie

3.4.2

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: differentiale vergelijking & cos functie

3.1.(massa -veer systeem)
\(\frac{d^2 x}{dt^2}+\frac{k}{m} \cdot x=0\)
gebruik voor de oplossing van deze diff. vergelijking gewoon de sinus.
de massa voert een enkelvoudige vertikale harmonische trilling uit.
dit volgt uit de diff. vergelijking.
nu hadhet mij  logischer geleken als ze de diff.vergelijking 3.1. als volgt hadden opgeschreven:
\(\frac{d^2 y}{dt^2}+\frac{k}{m} \cdot y=0\)
want de massa m voert een vertikale harmonische trilling uit. dus in de y richting zogezegd.

Berichten: 1.617

Re: differentiale vergelijking & cos functie

Kijk eens naar de dv.
 
De versnelling is evenredig met de plaats met een negatieve evenredigheidsconstante. Dat betekent dat het object voortdurend in de richting van het nulpunt of evenwichtspunt versnelt en ook dat de versnelling afneemt naarmate je dichter bij het evenwichtspunt komt.
 
Kijk eens naar een sinusfunctie die de plaats als functie van de tijd voorstelt. De versnelling is de dubbele afgeleide en die is bij een sinusfunctie evenredig met min de sinus dus min de plaats en deze neemt af naarmate je dichter bij nul (het evenwichtspunt) komt.
 
Dat lijkt heel erg op elkaar, het is dus geen verrassing dat de oplossing van de dv een sinusfunctie is. (volgens mij is de sinusfunctie de enige reële functie met de eigenschap dat de dubbele afgeleide gelijk is aan een negatieve constante maal het origineel)
 
Nog even over de frequentie van een massa veersysteem:
De massa is traag dus zal de frequentie afnemen als de massa toeneemt. De veerconstante k bepaalt hoe sterk de veer terugtrekt. Grote k betekent een grotere kracht bij dezelfde uitwijking dus sneller terug bewegen en dus een grotere frequentie. Als je dan naar de dimensies kijkt en eist dat mak-b een frequentie voorstelt, kom je op het wortelverband: a = b = 1/2. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: differentiale vergelijking & cos functie

de diff.vergelijking
\(\frac{d^2y}{dt^2}+\frac{k}{m} \cdot y=0\)
wordt een homogeen -lineaire differentiaalvergelijking van de tweede orde met constante coëfficiënten genoemd.
als je die wilt oplossen, mag je gebruik maken van de volgende substitutie van euler
stel:
\(y=e^{\lambda \cdot t}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: differentiale vergelijking & cos functie

Dit is een homogene lineaire differentiaalvergelijking met constante coëfficiënten. Als je niet weet waarvoor deze term precies staat,vraag gerust verder en ik leg het wel uit.

Dit type vergelijkingen is vrij makkelijk oplosbaar. Je voert telkens de substitutie
\(x(t)=e^{at}\)
uit. Dan voer je alle afleidingen door m.b.v. de kettingregel. Daarna deel je
\(e^{at}\)
weg. Bij dit voorbeeld:
\(\frac{d^2 e^{at}}{dt^2}+\frac{k}{m} \cdot e^{at}=0 \iff a^2 e^{at}+\frac{k}{m}ae^{at}=0 \iff a^2 +\frac{k}{m}a=0\)
Wat een veeltermvergelijking is. Deze los je op met behulp van
\(\frac{-b\pm\sqrt{b^2-4ac}}{2a}\)
. Je krijgt dan
\(a=\frac{\pm\sqrt{-4\frac{k}{m}}}{2}=\pm i\sqrt{\frac{k}{m}}\)
De omgekeerde substitutie geeft dan:
\(x(t)=e^{\pm i\sqrt{\frac{k}{m}}t}\)
Dan moet je de formule van Euler gebruiken en krijg je twee uitdrukkingen met elk een sinus en een cosinus:
\(x(t)=\cos(\sqrt{\frac{k}{m}}t)\pm i\sin(\sqrt{\frac{k}{m}}t)\)
Elke lineaire combinatie van een oplossing is weeral een oplossing bij dit type differentiaalvergelijkingen. Hieruit volgt dat de sinus en de cosinus (maal eventueel een constante) dus allebei oplossingen zijn.

Nu dit is wat kort uitgelegd, je zou best een boek/cursus met theorie raadplegen (of een document op internet zoeken). 

 
Anton_v_U schreef: Volgens mij is de sinusfunctie de enige reële functie met de eigenschap dat de dubbele afgeleide gelijk is aan een negatieve constante maal het origineel.
Ook nog de cosinus uiteraard.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: differentiale vergelijking & cos functie

Flisk , in die eerste formuleregel in je bericht staat een klein foutje.
zie je dat ook?

Berichten: 1.617

Re: differentiale vergelijking & cos functie

Flisk schreef: Ook nog de cosinus uiteraard
Een cosinus is ook een sinus.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: differentiale vergelijking & cos functie

aadkr schreef: Flisk , in die eerste formuleregel in je bericht staat een klein foutje.
zie je dat ook?
Inderdaad:

 
Flisk schreef:
\( a^2 e^{at}+\frac{k}{m}ae^{at}=0 \iff a^2 +\frac{k}{m}a=0\)
Moet dit zijn:
\( a^2 e^{at}+\frac{k}{m}e^{at}=0 \iff a^2 +\frac{k}{m}=0\)

Dan klopt de rest erna normaal gezien ook.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Reageer