[biologie] kenmerken bepaald door genotype & door fenotype?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

kenmerken bepaald door genotype & door fenotype?

Hallo,
 
Weet er iemand wat er bedoeld wordt met de volgende voorbeeld vraag?  Alle kenmerken worden namelijk bepaald door het genotype en dat vertolkt zich in het fenotype.
Afbeelding
 
 
Bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: kenmerken bepaald door genotype & door fenotype?

Een fenotype is een waarneembare eigenschap van een individu. Het genotype is de 'code' die bij een bepaald fenotype hoort. Het fenotype wordt gevormd door het genotype en de omgeving.

1) Een erfelijke eigenschap die enkel door het genotype wordt bepaald. Ze bedoelen hiermee dat er geen invloed is van de omgevingsfactoren. Denk even goed na: een mooi voorbeeld hiervan zit in je eigen lichaam en je hebt het iedere seconde nodig.

2) Een voorbeeld van een eigenschap die door zowel het genotype als door het fenotype bepaald wordt. Hier spelen omgevingsfactoren dus wel een rol. Denk aan je eigen lichaam: hoe atletisch ben je van jezelf en ga je naar de sportschool?

3) De laatste vraag vind ik persoonlijk vaag geformuleerd; dit kan namelijk op meerdere zaken wijzen. Er wordt (veel) onderzoek gedaan naar geno- en fenotypen bij tweelingen. Maar er is in het verleden, en ongetwijfeld nu nog steeds, ook veel onderzoek gedaan met fruitvliegjes (T.H. Morgan) en planten zoals erwten (G. Mendel).
Alle kenmerken worden namelijk bepaald door het genotype en dat vertolkt zich in het fenotype.
Juist, maar ik geloof dat ze een aantal keer vergeten te vermelden dat omgevingsfactoren ook een rol spelen in de genetica. Zoals de eerste vraag: ik kan niet direct een eigenschap verzinnen wat alleen een genotype heeft, maar aangenomen dat 'fenotype = genotype + omgeving', dan kun je wel antwoord geven op de vraag.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer