warmte element

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

warmte element

Goedemiddag,
 
Ik moet allereerst aangeven dat ik totaal geen wetenschapper ben maar heb wel een onderwerp waar ik graag meer over te weten zou willen komen daar het gaat over een product waar ik mee bezig ben om te gaan ontwikkelen.
Het gaat om het volgende, ik zou graag willen weten of het mogelijk is om een warmte element zoals bijvoorbeeld in een elektrische deken in plaats van te kunnen laten verwarmen te kunnen laten koelen.
Mocht dat mogelijk zijn hoe zou je dat dan kunnen realiseren?
 
Mijn dank alvast voor eventuele antwoorden op mijn misschien "simpele" vraag.
 
Met vriendelijke groet,
 
Hugo Dijkstra
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: warmte element

Zo'n element is niet te gebruiken voor koeling.
 
Er zijn wel elementen die kunnen koelen, het Peltier element is er een voorbeeld van. Maar die dingen toepassen in iets als een elektrische deken lijkt mij onhaalbaar.

Berichten: 2

Re: warmte element

Hallo Michel,
 
over het peltier element had ik inderdaad ook gelezen en moet zeggen dat dat best eens de oplossing zou kunnen zijn.
 
de gedachte is inderdaad een element te kunnen vinden of ontwikkelen dat koelt en dan in de zelfde vorm als een warmte element dit doordat een warmte element met name zo'n dun draad is.
 
Dank voor je reactie Michel.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: warmte element

Wat het koelsysteem in een koelkast doet is warmte van binnen de afgesloten ruimte, transporteren naar buiten de koelkast (achterkant).
Het wordt dus even koud binnen het systeem, als de buitenkant opwarmt (+ verbruikte stroom energie). Hierdoor kan zo'n systeem ook een rendement van 350% hebben. Omdat de kosten, gerelateerd zijn aan het stroom verbruik, en de winst gezien wordt als het warmte verschil.
 
De manier waarop de warmte wordt getransporteerd is met behulp van drukverschil.
Door het koudemiddel samen te drukken stijgt de temperatuur (zeg 50 graden), het koelt door de huiskamer temperatuur.
Binnen in de koelkast zet het koudemiddel uit, de temperatuur daalt (zeg 4 graden) en de warmte binnen de koelkast wordt onttrokken.

Reageer