Cholesterol waarden te hoog of te laag?

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 206

Cholesterol waarden te hoog of te laag?

Ik heb een professionele Cholesterolmeter gekocht en nu geeft ie de volgende waarden aan (na 12 uur nuchter).
 
Aanduiding in mmol/L
 
Totaal Cholesterol:  3.00
 
HDL:  0.85
 
TRIG: 1.98
 
CHOL / HDL: 3.5
 
LDL: 1.24
 
 
Wat zijn de juiste referentiewaarden? 
Is de LDL niet te laag? 
 
Alvast bedankt voor de reactie!
 
 

Berichten: 247

Re: Cholesterol waarden te hoog of te laag?

Deze vraag kunt u denk ik het beste voorleggen aan uw (huis)arts.

Berichten: 206

Re: Cholesterol waarden te hoog of te laag?

Timmoty: Zo belangrijk is het nou ook weer niet... Denk dat hier wel mensen zitten er antwoord op kunnen geven. Op internet staat bijvoorbeeld dat de LDL tussen de 2.0 - 4,5 moet liggen, met mijn 1.24 zit ik daar onder. Ik vroeg me dan meer af of dit dan juist goed of slecht is, want naar mijn weten is een hoog LDL alleen slecht, maar wat alstie lager is dan de referentiewaarde?

Berichten: 247

Re: Cholesterol waarden te hoog of te laag?

 
Timmoty: Zo belangrijk is het nou ook weer niet...
 
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Er zijn ontzettend veel factoren die de beoordeling van een cholesteroluitslag kunnen beïnvloeden. Niemand kan hier gaan zeggen, of een waarde laag of hoog is. Denk bijvoorbeeld aan medicatie die invloed kan hebben, (relevante) ziektegeschiedenis, of familiare aanleg waarvan niemand hier (gelukkig) op de hoogte is, want dat is natuurlijk gewoon privé. Daarbij kan niemand je de juistheid van de reacties die geplaatst worden garanderen. En of dat niet zo belangrijk is? Ik denk dat voor veel mensen een juiste interpretatie van de cholestarolanalyse wel van (groot) belang is.

 

Berichten: 206

Re: Cholesterol waarden te hoog of te laag?

Timmoty: Er bestaan toch referentiewaarden? Ik gebruik verder geen medicatie , heb geen overgewicht of enige gezondheidsproblemen. Ik heb de meter gekocht, samen met nog een paar testers om zo nu en dan up-to-date te blijven betreft de bloedwaarden. Daarnaast vind ik het erg interresant en vooral leerzaam om zelf te weten wat welke bepaalde waarde binnen de juiste marges valt. Daar zijn referentiewaarden voor neem ik aan die elke huisarts hanteert.
 
Het enige wat ik me af vraag is de LDL waarde, die is lager dan de referentiewaarde.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Cholesterol waarden te hoog of te laag?

Je hebt een prachtig lipidenspectrum, daar zijn inderdaad gewoon referentiewaarden voor (onderstaande hanteren wij in ons ziekenhuis):
 
Triglyceriden < 2.0
Totaal cholesterol < 6.5
HDL-cholesterol > 0.9
Ratio < 5
LDL-cholesterol < 3.5
 
Het enige bij jou is dat je 'goede cholesterol' (HDL) minimaal aan de lage kant is, maar dit beïnvloedt niet de ratio, met andere woorden, je hebt zo weinig 'slecht cholesterol' (LDL; in jouw geval = 1.24 <<< 3.5) zodat je ook een wat lager HDL mag hebben. Maar met name je totale cholesterol is érg keurig. 
 
Niets mis mee dus.
 

Opmerking moderator

En inderdaad, persoonlijke medische problematiek is niet toegestaan dus daarom gaat dit topic wel op slot.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gesloten