Stuurboord of bakboord?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Stuurboord of bakboord?

In januari 2016 ga ik een cruise maken vanuit Los Angeles (VS) naar Sydney.
Graag wil ik het volgende weten:
Als ik overdag van de zon wil genieten op mijn balkon (grenzend aan mijn hut) kan ik dan beter een hut aan Bakboor of aan Stuurboord nemen?
Voor de niet-maritiem ingestelde mensen: stuurboord is rechts ;-).
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stuurboord of bakboord?

Aan bakboord heb je tot een uur of twee 's middags zon, aan stuurboord vanaf een uur of twee 's middags.
Ik neem aan dat je niet precies great circle zal varen (je zal vast wel Hawaii aandoen) maar wat je dan op een deeltraject ten voordele verschuift lever je op een volgend deeltraject wel weer in. 
 
cruise.PNG
cruise.PNG (211.95 KiB) 455 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Stuurboord of bakboord?

Jan van de Velde schreef: Aan bakboord heb je tot een uur of twee 's middags zon, aan stuurboord vanaf een uur of twee 's middags.
Ik neem aan dat je niet precies great circle zal varen (je zal vast wel Hawaii aandoen) maar wat je dan op een deeltraject ten voordele verschuift lever je op een volgend deeltraject wel weer in. 
 
Afbeeldingcruise.PNG
Niet vergeten dat je ook rekening moet houden met het feit dat je de evenaar over gaat. Dus de zonnekant van de boot keert ergens halverwege het traject om.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Stuurboord of bakboord?

317070 schreef:  de zonnekant van de boot keert ergens halverwege het traject om.
niet in januari, behalve het allerlaatste stukje: er wordt het overgrote deel van de reis ten noorden van de keerkring gevaren, waar de zon rond die tijd nog redelijk dichtbij staat. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer