[scheikunde] redoxreactie met oxaalzuur en kaliumpermagnaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

redoxreactie met oxaalzuur en kaliumpermagnaat

Beste mensen,
 
ik loop tegen een puntje aan tijdens het uitwerken van mijn practicum.
 
Hierbij hebben we oxaalzuur opgelost en daaraantoe kaliumpermagnaat oplossing toegevoegd.
 
de halfreactie van oxaalzuur 
H2C2O4 -> 2CO2 + 2 H+ + 2e
 
maar nu twijfel ik over de halfreactie van het permagnaat,
 
namelijk tussen 
MnO4(-) + 8H+ +5e -> Mn2+ + 4H2O
MnO4(-) + e -> MnO4(2-)
 
Ik twijfel over het feit of oxaalzuur H+jes afstaat wanneer je dit oplost en of je dus de bovenste mag gebruiken.
Bij het practicum werd de oplossing na enige tijd weer helder, terwijl MnO4(2-) juist groenig zou zijn. 
 
Ik hoop dat iemand mij hierbij zou kunnen helpen,
 
Bij voorbaat dank
ps. sorry voor het slordig noteren van de halfreacties

Berichten: 493

Re: redoxreactie met oxaalzuur en kaliumpermagnaat

Is tijdens het practicum ook zwavelzuur toegevoegd?
Deze levert de H-tjes voor je bovenste halfreactie van permanganaat.
 
Oxaalzuur is een zwak zuur. Deze voorziet de desbetreffende halfreactie van
permanganaat niet van H+
 
En er geldt de oxidatie reactie met de hoogste E0 waarde zal aan de redox reactie deelnemen.

Berichten: 4

Re: redoxreactie met oxaalzuur en kaliumpermagnaat

Nee, geen (zwavel)zuur toegevoegd, okee dan moet het dus de onderste zijn.
 
Kan je mij misschien verklaren waarom de oplossing na enige tijd weer helder wordt?
de oplossing is aflopend, aangezien er ook een gas ontsnapt, maar zou het dan juist niet groen moeten worden?

Berichten: 493

Re: redoxreactie met oxaalzuur en kaliumpermagnaat

Als je in tabel 48 kijkt. (standaardelektrodepotentialen) Zie je dat zuurstof uit de lucht een redelijk sterke oxidator is.
Wellicht dat dit reageert met MnO42-. Waarbij weer MnO4- ontstaat.  Er is hier sprake van een storingsreactie.
 
Het gas dat ontsnapt is afkomstig uit de halfreactie van oxaalzuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: redoxreactie met oxaalzuur en kaliumpermagnaat

Wat ik niet begrijp is "werd na enige tijd weer helder". Is hij dat niet de gehele tijd geweest? Ik vermoed dat je enkel belletjes hebt gezien en dat de paarse kleur verdween. In mijn ogen nergens echt troebel geweest??
 
Of is helder in jouw ogen een kleur......? Tsja.
 
Je conclusie dat MnO42- zou ontstaan is raar, gezien je opmerkingen en de gegevens die je aangereikt krijgt. Lees nog eens door wat er allemaal gezegd wordt en sorteer de gegevens eens met vooraf, tijdens, achteraf met de waarnemingen.....dan hoef je er zeker geen lucht bij te betrekken in een reageerbuis....
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 4

Re: redoxreactie met oxaalzuur en kaliumpermagnaat

sorry, daar heb je helemaal gelijk in. 
 
De oplossing was eerst kleurloos, en na het toevoegen van kaliumpermagnaat werd de oplossing paars.
Na enige tijd wachten, zon 5 minuten, ging de kleur van de oplossing terug naar kleurloos.
 
Vanuit de waarnemingen zou het dus logischer zijn dat de bovenste halfreactie van het permagnaat verloopt. 
 
De kaliumpermagnaat is in ondermaat, misschien ook nog een belangrijk gegeven?
 
Kan de reactie dan toch verlopen (met de bovenste halfreactie), zonder dat het echt aangezuurd is, maar dan met een zwak zuur, 
Alleen verloopt de reactie dan langzaam en moet het zwakke zuur in overmaat zijn?

Berichten: 493

Re: redoxreactie met oxaalzuur en kaliumpermagnaat

Wellicht handig om het voorschrift te uploaden.
En blader eens door tabel 48 van je Binas.
Welke halfreacties met MnO4- kom je allemaal tegen.


Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: redoxreactie met oxaalzuur en kaliumpermagnaat

Puntje: misschien heb je zelf geen zuur toegevoegd, maar heb je de permanganaatoplossing dan wel zelf gemaakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: redoxreactie met oxaalzuur en kaliumpermagnaat

toaic schreef: zie ook onderstaande links:
 
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/165351-titratie-oxaalzuur-en-kaliumpermanganaat/
 
http://www.eu-re-ka.nl/theorie%20met%20uitgewerkte%20voorbeelden%20oxidimetrie.pdf
 
 
Er is extra zuur nodig om de bovenste halfreactie te laten verlopen.
Ik waag dit te betwijfelen. Ja, misschien voor een rappe reactie zoals bij een titratie wel. Maar dat is helemaal niet de bedoeling.
 
Het oxaalzuur levert afdoende waterstofionen volgens mij. Misschien dat er op zeer kleine (maar niet zichtbare) schaal nog andere reacties plaats vinden die uiteindelijk tot hetzelfde resultaat leiden...
 
Als ik mij goed herinner heb ik het thuis ook wel eens met gewoon azijn aangezuurd. Werkt ook.
 
Wel is er nu ook oxalaat aanwezig, vermoed ik. Zelfs als er een overmaat permanganaat was toegevoegd. Maar ja, een overmaat van die paarse troep leidt tot een ............. oplossing (vul hier een kleur in).
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 493

Re: redoxreactie met oxaalzuur en kaliumpermagnaat

Je hebt meer H+ nodig in de reacties. Dan dat oxaalzuur kan leveren.
Tevens is oxaalzuur een zwak zuur. Waardoor een deel geen H+ geeft.
 
Zie de reactievergelijkingen 8 H+ nodig in de halfreactie met permanganaat.  1 oxaalzuur levert 2 H+.
 
Als 2 permanganaat reageert met 5 oxaalzuur. Kom je H+ te kort.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: redoxreactie met oxaalzuur en kaliumpermagnaat

toaic schreef: Je hebt meer H+ nodig in de reacties. Dan dat oxaalzuur kan leveren.
Tevens is oxaalzuur een zwak zuur. Waardoor een deel geen H+ geeft.
 
Zie de reactievergelijkingen 8 H+ nodig in de halfreactie met permanganaat.  1 oxaalzuur levert 2 H+.
 
Als 2 permanganaat reageert met 5 oxaalzuur. Kom je H+ te kort.
 
Zie onderstaand gegeven over overmaat. En haar waarneminen geven enkel dat het permanganaat op is. Verders niets.
judithofficial schreef: sorry, daar heb je helemaal gelijk in. 
 
De kaliumpermagnaat is in ondermaat, misschien ook nog een belangrijk gegeven?
 
Kan de reactie dan toch verlopen (met de bovenste halfreactie), zonder dat het echt aangezuurd is, maar dan met een zwak zuur, 
Alleen verloopt de reactie dan langzaam en moet het zwakke zuur in overmaat zijn?
 
Overmaat is niet belangrijk, genoeg is belangrijk. Dus net zoveel protonen leveren als dat er nodig zijn. In dit geval zijn dat er nogal wat, maar dat hoeft niet.
 
En het langzaam lijkt te verklaren door het gebruik van een zwak zuur. Doe maar eens een beetje CaCO3 in gelijke molariteiten zwak en sterk zuur. Bij beide gaat dezelfde hoeveelheid marmer weg, maar het snelheidsverschil is enorm.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: redoxreactie met oxaalzuur en kaliumpermagnaat

Het is natuurlijk wel van belang dat de H+ concentratie op elk moment groot genoeg is om de redoxreactie mogelijk te maken. Dat wil zeggen dat de electrodepotentiaal van de oxidator groot genoeg is - te berekenen via de wet van Nernst.
 
Standaard-electrodepotentialen zijn leuk als eerste indicatie, maar zijn gebaseerd op een situatie waarin alle betrokken reactanten aanwezig zijn in een concentratie van 1 mol per liter.
 
Maar, oxaalzuur is van de zwakke zuren een van de sterkere, en bij een voldoende hoge concentratie is de pH behoorlijk laag, vergelijkbaar met aanzuren met een sterk zuur.
 
Ga maar na wat de pH is van een 0.1 M oxaalzuur-oplossing, en vergelijk deze met de pH van permanganaat-oplossing die is aangezuurd met geconcentreerd zwavelzuur (typisch: 5 mL op 100 mL oplossing)
 
Misschien een leuke vingeroefening voor toaic om de daadwerkelijke redoxpotentialen uit te rekenen.
 
 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 493

Re: redoxreactie met oxaalzuur en kaliumpermagnaat

Als de achtergrond van de proef is, om slechts een deel van het oxaalzuur te laten reageren met permanganaat.
Dan hoeft er inderdaad niet aangezuur te worden. Een 0,1 M oxaalzuur oplossing zit net als een met zwavelzuur
aangezuurde oplossing rond een pH van 1.
 
Is er bij de uitvoering van de proef iets niet goed gegaan. En was het doel om al het oxaalzuur te laten reageren
met permanganaat. Dan kom je H+ te kort.

Berichten: 391

Re: redoxreactie met oxaalzuur en kaliumpermagnaat

De reactie van oxaalzuur, of oxalaat (boeit verder niet in deze redox) met permanganaat in zuur milieu verloopt in eerste instantie erg traag, echter wordt deze reactie door het ontstane MnO2- gekatalyseerd (autokatalyse).
 
Vandaar dat de kleur van permanganaat niet direct verdwijnt.
Als er eenmaal genoeg MnO2- is ontstaan loopt ie veel sneller.
 
Practisch houdt dat bij titreren in dat er eerst ca 80% van het te verwachten verbruik permanganaat wordt toegetitreerd, vervolgens verwarmen en als de oplossing kleurloos is aftitreren.

Reageer