[scheikunde] PWS prednisolon

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

PWS prednisolon

Hallo,
 
Ik wil mijn profielwerkstuk doen over het medicijn predinsolon. Nu las ik iets dat het medicijn op invloed zou zijn bij de T-cel proliferatie. Dit leek me interessant om te onderzoeken, want daar gaat het profielwerkstuk over je moet iets onderzoeken. Maar mijn vraag is hoe kan ik dit onderzoeken? Zou dit kunnen met de middelen die er aanwezig zijn op een middelbare school, of is dit onderzoek veel uitgebreider? 
 
Alvast bedankt!
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: PWS prednisolon

Dat gaat je op de middelbare school niet lukken vrees ik. Ik heb een soortgelijk onderzoek gedaan in een laboratorium waarbij we keken naar expressie van verschillende moleculen op T-lymfocyten en productie van cytokines door het toedienen van Tacrolimus, Azathioprine etc. Daar heb je echt speciale apparatuur voor nodig zoals een flowcytometer e.d.

Als je een PWS doet over een medicijn, zou ik er ook voor zorgen dat je weet hoe je

de naam spelt. Heb het in de topictitel verbeterd ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: PWS prednisolon

Dankjewel voor je snelle reactie en voor het aanpassen van de naam!

Zou je nog andere ideeën hebben wat ik wel kan onderzoeken aan het medicijn prednisolon? Die wel mogelijk zijn om op een middelbare school uit te voeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: PWS prednisolon

De eerste vraag die ik zou stellen is: hoe kom ik aan prednisolon, aangezien je hier een doktersrecept voor nodig hebt. Geen arts gaat het voorschrijven omdat je er proefjes mee gaat doen. Het is namelijk geen kattepis dat medicijn, met zeer veel bijwerkingen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: PWS prednisolon

Aangezien Anusthesist verstand van zaken heeft zou ik je onderwerp veranderen. Persoonlijk moet ik dit jaar ook een PWS maken en ook ik wilde het doen over iets wat met de medische wereld te maken heeft. Maar voor een middelbare scholier zal dit erg moeilijk zijn, aangezien je ook zelf onderzoek moet doen en dat zal vaak om verschillende redenen niet mogelijk zijn.

Wellicht kun je een ander medicijn vinden, wat niet al te zwaar en/of te duur is. Ik denk dat je daar wel een degelijk PWS over kunt schrijven (de werking ervan, welke stoffen en in welke verhouding, etc.)

Je moet vooral onthouden dat het PWS iets is waarmee je kunt laten wat je allemaal geleerd hebt in al die jaren, plus vaak iets extra's om je docenten mee in te palmen (erg belangrijk voor pluspunten :p), maar dat je je het zelf niet al te moeilijk maakt!

In ieder geval veel succes!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 3

Re: PWS prednisolon

Jullie hebben gelijk de prednisolon is te moeilijk om te gaan onderzoeken. Weten jullie misschien een ander medicijn wat ik zou kunnen onderzoeken of misschien een simpel medicijn zelf maken en hier onderzoeken aan doen of denk ik nu weer te moeilijk? 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: PWS prednisolon

Er zijn genoeg OTC medicijnen waarmee je proeven kunt doen, denk hierbij aan omeprazol (laat mensen een hete maaltijd eten met en zonder omeprazol en laat ze subjectief aangeven hoe ze zich voelen 30 minuten na het nuttigen van de maaltijd, 1 uur, 2 uur etc. Onschuldig en leuk. Kun je zelf kijken of jouw gevonden Tmax ongeveer overeenkomt met de Tmax in de bijsluiter.

Met paracetamol kun je kijken naar invloed op lichaamstemperatuur. Dus laat mensen het slikken en vergelijk de temp voor en na met elkaar. Dit kun je dan weer vergelijken met andere OTC medicatie zoals ibuprofen of diclofenac etc. Welke heeft de meeste invloed op lichaamstemperatuur.

En zo kun je meer bedenken.

Nota bene: overschrijd in geen enkel geval de maximale dagdosering en alléén gezonde mensen zonder bekende allergieën mogen hier natuurlijk aan meedoen. Overleg het voor de zekerheid met je mentor, maar OTC medicatie kan in principe weinig kwaad (hoewel je nooit weet of iemand allergisch blijkt te zijn).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer