[scheikunde] Macro- en microniveau?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 64

Macro- en microniveau?

Hallo,
 
Ik ben met mijn huiswerk bezig en kom ineens vragen tegen over macro en micro niveau.
Het probleem is dat dat nergens uit gelegd wordt (Misschien vergeten door het bedrijf??), maar ik wil wel graag mijn huiswerk kunnen maken.
Mijn vraag is daarom kan iemand deze begrippen uitleggen?
 
Alvast bedankt!
 

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Macro- en microniveau?

Micro betekent klein, macro betekent groot.

Berichten: 1.617

Re: Macro- en microniveau?

Op macroniveau en op microniveau werk je met verschillende modellen of verschillende beschrijvingen.
Bijvoorbeeld een vloeistof in een bak, uit de bak verdwijnt geleidelijk steeds meer vloeistof.  
 
  • De uitleg op macroniveau is dat de vloeistof verdampt.
  • De uitleg op microniveau is dat sommige deeltjes in de vloeistof bij het vloeistofniveau toevallig zoveel snelheid krijgen dat ze uit de vloeistof kunnen ontsnappen. 
 
Dat komt op hetzelfde neer want verdampen (macroniveau) wordt veroorzaakt doordat deeltjes ontsnappen (microniveau)
Je kunt de beschrijvingen niet door elkaar heen gebruiken. Zo is het een verkeerde voorstelling van zaken als je zegt dat de deeltjes verdampen.
 
Als je meer wilt weten moet je eerst voorbeelden geven van het soort vragen. Dan weten wij over welke modellen en toepassingen het gaat.

Berichten: 64

Re: Macro- en microniveau?

Bedankt voor de reactie!
 
Hier kan ik wat mee, de opdrachten snap ik nu!

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Macro- en microniveau?

Verder wordt de massa op microniveau uitgedrukt in u (atoom massa eenheid) en op macroniveau in gram 

Reageer