[natuurkunde] massa draad aan de hand van trillingstijd

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

massa draad aan de hand van trillingstijd

Hallo,

Ik moet voor natuurkunde(5 gym) in een practicum en een verslag de massa van een draad bepalen aan de hand van de trillingstijd. Meer dan dit kreeg ik niet qua info en ik moet zelf bedenken hoe ik het ga doen, maar ik kom er echt niet uit. De grootheid moet grafisch bepaald worden. ik hoop dat iemand mij kan helpen,

groet Sanne

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: massa draad aan de hand van trillingstijd

je hebt het over de massa van een draad
wat moet ik me bij het woord draad voorstellen.
is dit een stuk touw of mag het ook een dunne metalen staaf zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: massa draad aan de hand van trillingstijd

Hint: zoek eens iets op over de proef van Melde.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 5

Re: massa draad aan de hand van trillingstijd

echt een stuk touw. Bij een metalen draad had ik de veerconstante kunnen berekenen en dan mbv de trillingstijd de massa maar met een touw kom je op een oneidig grootte veerconstante uit waardoor de massa van het touw erg klein uit zal vallen.
mathfreak, bedankt ik denk dat dit wel zon beetje is wat ze bedoelen, maar mag je voortplantingssnelheid van geluid zien als trillingstijd? (beetje domme vraag misschien alhoewel een vraag niet dom kan zijn)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: massa draad aan de hand van trillingstijd

konijnen schreef: . De grootheid moet grafisch bepaald worden. 
 
Heb je al eens rondgekeken welke proefjes er allemaal zijn rond trillingstijden? 
 
Als we bijvoorbeeld de standaard mathematische slinger bekijken : in theorie een puntmassa aan een massaloos touwtje, in de praktijk een klein metalen blokje aan een dun touwtje waarvan we de massa t.o.v. dat blokje kunnen verwaarlozen. 
Maar feitelijk heeft de massa van het touwtje dat we willen gebruiken áltijd een invloed en zouden we zoiets moeten beschouwen als een zg fysische slinger. Uit het verschil tussen theoretische trillingstijden bij verschillende lengtes en werkelijke tijden (mits je de proef nauwkeurig genoeg kunt uitvoeren) is mogelijk wel iets af te leiden.
 
Uit de proef van melde moet sowieso een massa per lengte-eenheid te halen zijn, maar dan zie ik het "grafische" helemaal niet. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: massa draad aan de hand van trillingstijd

als ik een grootheid tegen een andere grootheid kan uitzetten en dan deltay deltax kan doen vind ik het prima, ik heb gehoord dat er voor deze opdracht vorig jaar bijna alleen maar onvoldoendes waren dus ik ben allang blij als ik een meetplan kan maken. Proefjes rond trillingstijd heb ik bij NLT volop gedaan, maar geen een past bij deze opdracht omdat het bij NLT steeds met een veerconstante in de formule was

Berichten: 5

Re: massa draad aan de hand van trillingstijd

ik snap de melde proef maar ik heb nog 1 vraag, er wordt gesproken van golflengte die je moet berekenen door tussen twee knopen te meten, hoe doe je dit?

Berichten: 1.617

Re: massa draad aan de hand van trillingstijd

Afbeelding

Reageer