dampdruk van een mengsel bepalen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

dampdruk van een mengsel bepalen

Beste forummers,
 
Ik heb beschikking over een sample van circa 70% dodecaan en 30% van een organische stof x die volledig mengt met dodecaan. 
Ik wil graag de dampspanning bepalen van stof x. Doordat de kookpunten erg dicht bij elkaar liggen en ik maar weinig materiaal heb is scheiding helaas niet haalbaar. 

Vraag: als ik de dampdruk bepaal van dit mengsel, kan ik er dan vanuit gaan dat de bijdragen van beide stoffen additief is?
(Dampdruk van dodecaan is bekend, dus dampdruk van x is totale dampdruk - dampdruk)
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: dampdruk van een mengsel bepalen

De dampdruk van 70% dodecaan is niet gelijk aan de dampdruk van 100%. Zomaar een aftreksommetje lukt dus niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: dampdruk van een mengsel bepalen

Dank voor je reactie. 
 
Is het dan wel zo dat in dit geval de dampspanning van 70% dodecaan, 70% is van de dampspanning van puur dodecaan of is dit ook niet te zeggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: dampdruk van een mengsel bepalen

Dat is een betere eerste benadering, maar helaas ook niet waar. In een vloeistof zijn de interacties tussen de moleculen heel sterk, en kleine verschillen tussen interacties van de drie typen AA, AB, en BB in een mengsel van A en B kunnen allerlei variaties in de dampspanning veroorzaken.

Een voorbeeld is een zogenaamd azeotroop, een mengsel dat bij een (vaste) temperatuur kookt die hoger is dan de twee zuivere componenten, of juist lager dan de twee componenten. Aangezien bij het kookpunt van een vloeistof de som van de dampspanningen 1 bar is kun je zien dat er dan geen simpele additiviteit kan gelden!

Berichten: 12.262

Re: dampdruk van een mengsel bepalen

Inderdaad, zeker bij volledig mengbare vloeistoffen kun je er niet van uitgaan dat 70% in de vloeistoffase verantwoordelijk is voor 70% van de dampspanning.

Dat de stoffen mengbaar zijn in een 70/30 verhouding (en mogelijk in alle verhoudingen) geeft al een beetje aan dat de vloeibare fase van dit mengsel blijkbaar behoorlijk aantrekkelijk is.

Of scheiding haalbaar is, is een andere kwestie. Door destillatie zal het waarschijnlijk niet haalbaar zijn, maar hoe zit het met andere technieken als preparatieve hplc? Je zou eens kunnen kijken of het mogelijk is met een bepaalde kolom stof 'x' te scheiden van dodecaan.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: dampdruk van een mengsel bepalen

Laten we het niet onnodig moeilijk maken en eerst eens boven tafel krigen wat stof x nu precies is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: dampdruk van een mengsel bepalen

Ik had het idee dat dat juist het probleem was en het daadwerkelijk om een onbekende verbinding ging. Niet dat de dampdruk zoveel helderheid zou scheppen.

Overigens wel een observatie: Als de kookpunten van twee stoffen dicht bij elkaar liggen, zou ik verwachten dat dat ook geldt voor de dampdruk.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: dampdruk van een mengsel bepalen

Ik ga maandag met de technicians praten over de apparatuur/kolommen er beschikbaar zijn voor het scheiden van het mengsel. Mijn initiele vraag is inmiddels beantwoord, dank daarvoor! 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: dampdruk van een mengsel bepalen

Even terug, want dit is echt de omgekeerde weg. Normaal gesproken ga je nadenken over mogelijke scheidingstechnieken op basis van de eigenschappen van de stoffen die je vermoedt aanwezig te zijn.
 
Dat vermoeden kan gebaseerd zijn op bepaalde metingen, of op basis van chemisch inzicht.
 
Wat mij bijzonder verbaast is dat je wel weet dat het om 30% van een verbinding gaat maar niet zou weten om welke verbinding het gaat. Hoe heb je dan bepaald dat de verhouding 70/30 is?
 
Die stof x is niet zomaar in je dodecaan terechtgekomen. Wat heb je precies uitgevoerd, en wat is de achtergrond van de vraag. Dat kan al een hoop informatie geven, en dan zou zomaar eens kunnen blijken dat moeilijkdoenerij over azeotropen en preparatieve HPLC nergens voor nodig is.
 
In een eerder topic had je het over hexadecaan en dodecaan. Heeft dat hiermee te maken?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer