[natuurkunde] versnelling lift

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

versnelling lift

Beste lezer,
 
Ik kom er niet uit. Het lijkt een simpel probleem maar ik zie de oplossing even niet, zou iemand een 'opstartje' kunnen geven?
 
De vraag:
In a large hotel, a fast elevator takes you from the ground floor to the 21st floor. The elevator takes 17 s for this trip: 5 s at constant acceleration, 7 s at constant velocity, and 5 s at constant deceleration. Each floor in the hotel has a height of 2.5 m. Calculate the values of the acceleration and deceleration (assume they are equal). Calculate the maximum speed of the elevator.
 
Het correcte antwoord:
0.875 m/s2; 4.4 m/s
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: versnelling lift

Hoeveel afstand heb je afgelegd als je vanuit stilstand met een versnelling a gedurende t tijd reist? Bijvoorbeeld: hoe ver heeft een auto nodig die van nul naar 100 gaat in 6 seconden?

Berichten: 9

Re: versnelling lift

(100km/u) / 3,6 = 27,8m/s
a = dv/dt, in dit geval v/t
s = (1/2)at2
s = (1/2)*(v/t)*t2
s = (1/2)*(27,8/6)*36
s = 83,3 m
Dus 8 * 10m
 
Maar in het geval van de lift, weet ik niet het verschil in snelheid voor en na de versnelling. Ik weet enkel dat het ervoor 0 is en erna op een constante snelheid blijft voor 7 seconden. 
 
Dus 
s1 = (1/2)*(v/t)*t2
s2 = vt
s3 = s1
 
s1+s2+s3 = 21 verdiepingen * 2,5 meter = 52,5m
2s1 + s2 = 52,5
(v/t)*t+ vt = 52,5
(v/17)*172 + 17v =52,5
17v + 17v = 52,5
34v = 52,5
v = 1,54 m/s
 
Hmm, ik dacht dat ik ergens kwam maar ik heb geen idee wat ik zojuist heb berekend eigenlijk.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: versnelling lift

teken eens het v-t diagram van deze beweging
zet vertikaal de snelheid uit in m/s
zet horizontaal de tijd uit in s
het oppervlak onder de grafiek stelt dan de totale afgelegde weg voor in meters (52,5)
a=0,875 is goed
v=4,375 m/s

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: versnelling lift

voor eenparige versnelling uit stilstand geldt st= ½at²
tevens geldt voor de eindsnelheid (dwz de snelheid na deze periode van versnelling vanuit stilstand) vt=at
voor eenparige beweging geldt st=v·t
 
knip de rit in 3 stukjes, s1 accelereren, s2 eenparig, s3 decelereren
 
beschouw voor het rekengemak de acceleratie en de deceleratie als identiek: het maakt voor afgelegde weg niks uit of je vanuit stilstand naar snelheid v, of vanuit v naar stilstand rekent. Dus geldt
 
s1 = s3 = ½a5²
s2 = v·7
 
voor v kun je substitueren a·5 (want dat is gelijk aan de eindsnelheid na die 5 seconden accelleratie)
 
je weet dat s1+s2+s3 = 52,5. 
 
beetje handig combineren en je hebt één vergelijking met alleen a als onbekende.
m.b.v. die a vervolgens v uitrekenen is een eitje
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: versnelling lift

Beeld schreef: Dus 
s1 = (1/2)*(v/t)*t2
s2 = vt
s3 = s1
Je gebruikt overal t, dit is fout, de verschillende fases duren niet even lang.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 9

Re: versnelling lift

Ah ja inderdaad! Ik vulde overal 17 in voor de t en dat is inderdaad niet correct. Ik kom er nu uit, bedankt!

Reageer