Stalen liggers in bouwconstructies

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Stalen liggers in bouwconstructies

Beste leden, 
 
Kan iemand mij concreet een duidelijke sammenvatting geven; super snel cursus over het verschil, significante kenmerken en toepassing van de volgende profiel soorten;
 
HEB
HEA
HEM
 
INP
IPE
 
UNP
UPE
 
 
Dus waarom men een bepaald type gebruikt in een gebouwconstructie; z'n significante kenmerken en de voor en nadelen bij toepassing in een constructie.
 
 
Bij voorbaat dank voor uw tijd en moeite,
 
 
Mvg,
 
WrongGuesss.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Stalen liggers in bouwconstructies

Alles hangt af van je constraints: heb je een beperkte hoogte en wil je zoveel mogelijk capaciteit per hoogte, of wil je zoveel mogelijk capaciteit per kilogram staal (economischer)? 
 
Hierwordt er ook al één en ander besproken. 
 
In een profielenboek of een catalogus kan je de verschillende eigenschappen van de profielen vinden (klasse, traagheidsmoment yy en zz, weerstandsmoment, gewicht per meter,...)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stalen liggers in bouwconstructies

Het hangt inderdaad af van de situatie. Heb je b.v. ook zijdelingse stijfheid nodig, of wordt dat door iets anders opgevangen?
Een profielenboek bestaat ook online: http://www.staaltabellen.nl/
Daarin kun je de eigenschappen van de verschillende profielen vergelijken.

Berichten: 3

Re: Stalen liggers in bouwconstructies

Kijk, dat zijn inderdaad al goede argumenten m.b.t de strategische inzet van een bepaald liggersysteem in een constructief ontwerp.
 
 
Nu wil ik graag enkele fundamentele vragen beantwoord hebben; die als volgt luiden;
 
- Wat word word er bedoeld met Klasse ( Moderator),
- Wat betekent/is een traagheidsmoment yy en zz letterlijk; en hoe verhoud dit zich in een natuurkundige weergave ( Moderator, Pluimdrager ).
- Wat betekent/is een weerstandsmoment; en hoe verhoud dit zich in een natuurkundige weergave ( Moderator, Pluimdrager ).
 
Ik wil deze fundamentele zaken echt goed kennen omdat ik meen dat dit de parameters zijn waarop ik later ontwerpbeslissingen kan gronden.
 
Zouden jullie mij hierin concreet willen onderwijzen?
 
 
Hartelijke dank!  :)
 
 
Wrongguess.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Stalen liggers in bouwconstructies

De klasse (1 t.e.m. 4) geeft aan in hoevere het profiel in staat is zijn plastische weerstand te bereiken. Als ik zie wat jou volgende vragen zijn ga ik hier niet verder op in.

Traagheidsmoment en weerstandsmomenten zijn nauw verwant. Deze grootheden bepalen de stijfheid van de ligger en de spanningen die zullen op treden. Indien je een ligger op twee steunpunten legt zal er minder doorbuiging en spanning in het profiel zijn naar mate het traagheidsmoment (en ook het weerstandsmoment) groter wordt. Je kan best eens een basis cursus sterkteleer opzoeken lijkt mij ...
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Stalen liggers in bouwconstructies

WrongGuesss schreef: - Wat word word er bedoeld met Klasse ( Moderator),
- Wat betekent/is een traagheidsmoment yy en zz letterlijk; en hoe verhoud dit zich in een natuurkundige weergave ( Moderator, Pluimdrager ).
- Wat betekent/is een weerstandsmoment; en hoe verhoud dit zich in een natuurkundige weergave ( Moderator, Pluimdrager ).
 
Wat is het doel van die moderator, pluimdrager tussen haakjes?
 
de indexen yy, zz, hebben te maken met de as rond dewelke je rekent.
traagheidsmoment en weerstandsmoment staan uitgelegd in elk boek over sterkteleer, ik zou daar eerst beginnen (zols reeds is aangehaald).
Verder staan er in dat soort boeken ook nog een heleboel andere basiskennis, die je ook onder de knie moet hebben vooraleer aan (plastisch) ontwerp beginnen te denken.

Reageer