moderatie van topic over Zwarte Pieten

Berichten: 1.617

moderatie van topic over Zwarte Pieten

Ik wil graag even kwijt dat het modereren van de zwartepieten discussie naar mijn mening een beetje te fanatiek is gebeurd. Dit stelt me eerlijk gezegd ook wel een beetje teleur. 
 
Ik heb in ieder geval niet de indruk gehad dat de discussie op de man werd gespeeld. Ook denk ik dat mijn eigen uitlatingen - en ook die van anderen in de discussie - binnen de grenzen van het betamelijke zijn gebleven. Mocht iemand zich door mij persoonlijk aangevallen hebben gevoeld, dan hoop ik dat hij me dat even laat weten in een pm.
 
Als het de bedoeling is om me te motiveren om vooral maar niet aan deze discussies op wsf mee te doen dan is de actie in ieder geval geslaagd!

Re: moderatie van topic over Zwarte Pieten

Ik sluit mij bij Anton_v_U aan. Het is ook mij een raadsel hoe die discussie nog netter gevoerd moet worden dan we - in elk geval in de laatste berichtjes -  al deden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: moderatie van topic over Zwarte Pieten

over welke discussie hebben we het hier.
dat ontgaat mij een beetje.


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: moderatie van topic over Zwarte Pieten

aan die zwartepieten discussie waag ik mij niet.
dat is een gebed zonder einde.
verder wil ik het graag voor Anton opnemen.
Anton is naar mijn mening altijd zeer correct als hij reageert op een topic.
dus Anton, houw je taai.
 

Opmerking moderator

opmerking die voor discussie over de moderatie van die topic niet terzake doet, maar eigenlijk de meningendiscussie over de zwartepietenkwestie voortzet, verwijderd

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: moderatie van topic over Zwarte Pieten

Naar mijn mening laat de mod-opmerking in het topic aan duidelijkheid niets te wensen over. Misschien is het beter om met die opmerking is het achterhoofd de eigen berichten nog eens kritisch tegen het licht te houden. Het gaat niet alleen om netheid maar ook om inhoudelijkheid.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: moderatie van topic over Zwarte Pieten

Opmerking moderator

De Zwarte Pieten discussie loopt al lang en is meerdere keren bijna uit de hand gelopen. Daarom is het moderatorenteam zeer alert op iedere term die eventueel zou kunnen leiden tot een begin van de volgende ontsporing, en dus wordt er zeer scherp gemodereerd.
 
Wij begrijpen dat de schrijvers van een verwijderde zin vrijwel zeker niet de bedoeling hadden een ander tegen de haren in te strijken, en dat dat ook door andere participanten in de discussie waarschijnlijk niet zo werd ervaren. Maar bij dit zeer controversiële onderwerp willen wij geen enkel risico meer nemen, en dus blijven wij in deze discussie iedere zin onder een vergrootglas leggen, en zullen bij het eerste vermoeden onzerzijds van mogelijke scherpe kantjes ingrijpen.
 
Wij vragen je om begrip hiervoor.
 
Het topic is enige tijd geleden van het café verplaatst naar rechtswetenschappen, juist om een betere inkadering te bewerkstelligen. Daarom willen wij er graag nogmaals op wijzen dat we hier te maken hebben met een 'wetenschapsforum' en dat we dan ook wetenschappelijke argumenten willen zien. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan hoe de verschillende bestuurslagen binnen het openbaar bestuur (gemeente, Tweede Kamer, Ministers, et cetera) en de verschillende lagen m.b.t. de rechtspraak met dit onderwerp omgaan.

Re: moderatie van topic over Zwarte Pieten

Gezien het bedroevende niveau waarop de Zwarte Pieten-discussie op veel (zeg maar gerust: bijna alle) internetfora gevoerd wordt, heb ik begrip voor de voorzichtigheid en alertheid van de moderatoren op ons Wetenschapsforum.
 
We zouden er inderdaad voor kunnen kiezen verder enkel nog de juridische/bestuursrechtelijke kant van de zaak te bespreken, hoewel dat de kwestie wel erg op één aspect toespitst. Maar dan is het nog de vraag of daarbij de huidige wetgeving als (onbetwist en axiomatisch) uitgangspunt moet worden genomen? Of mag je het ook aangegeven wanneer je denkt dat het daarmee de verkeerde kant op gaat, en wat je dan zelf als een betere weg ziet?

Berichten: 1.617

Re: moderatie van topic over Zwarte Pieten

Dank voor je toelichting ik snap het nu al wat beter.
 
Ik had niet de indruk dat  Bartjes, ik of anderen in het recente deel van de discussie "op de persoon"  zouden spelen. Ik had het noot zo bedoeld en ik heb het van anderen ook niet zo gevoeld.
 
De zwarte pietendiscussie speelt naar mijn indruk op een maatschappelijk/politiek/sociaal niveau en emoties spelen een grote rol. Ik denk niet dat er veel wetenschappelijks over te zeggen valt. Maar ik ben geen jurist en misschien hebben juristen er wel nog een heleboel zinnige dingen over te zeggen. Ik kan in ieder geval niets wetenschappelijks aan het onderwerp toevoegen.

Re: moderatie van topic over Zwarte Pieten

Uiteindelijk gaat het erom wat voor samenleving je nastreeft, en wat je daarin het belangrijkste vindt. Wat je daaraan wetenschappelijk kunt bediscussiëren is wat er op het spel staat en wat er te kiezen valt, maar niet wat je vervolgens moet kiezen. Daarom zal de discussie ook nooit 100 % zakelijk en wetenschappelijk gevoerd kunnen worden, en zullen emoties altijd een rol spelen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: moderatie van topic over Zwarte Pieten

Dat beseffen we. Het probleem is echter dat de pepernoten alweer in de winkel liggen. 
 
De objectieve discussie zal uit de aard van zo'n onderwerp traag verlopen, maar zodra de emoties bovenkomen kunnen er makkelijk ineens 15 (minder gewenste) reacties in een uur staan, toch zeker als er zwartepietenfanaten uit het ene of het andere kamp lucht van de hier lopende discussie krijgen. Dan is er voor een moderatieteam geen modereren meer aan.
 
Het onzakelijke willen we dan ook op voorhand tot een absoluut minimum beperken.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: moderatie van topic over Zwarte Pieten

En dat is nu het mooie van wetenschap. De wetenschapper neemt afstand. Door sommigen wordt dit de ivoren toren genoemd, maar in dit soort gevallen heeft dat juist meerwaarde. Emoties hoeven een wetenschappelijke discussie niet in de weg te staan.
 
Het wordt pas een probleem als mensen die emoties een belangrijke plaats in de discussie willen toekennen. De discussie houdt dan op wetenschappelijk te zijn.
 
Zaak is dus om het onderwerp zodanig te kiezen, en te houden, dat de discussie over wetenschappelijke aspecten kan gaan, in dit geval dus rechtswetenschappelijke. Breder trekken dan dat zit er niet in, maar er zijn voldoende andere plaatsen om dat te doen, mocht iemand daar behoefte aan hebben. (De borreltafel bijvoorbeeld)
 
Het is dus een kwestie van kiezen. Inhoudelijk deelnemen aan een discussie die enkele goed gedefinieerde aspecten van de kwestie aansnijdt, of over van alles en nog wat willen babbelen, maar dat dan elders. Beide keuzes zijn, mits consequent doorgevoerd, volkomen acceptabel.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.617

Re: moderatie van topic over Zwarte Pieten

Marko schreef: Het wordt pas een probleem als mensen die emoties een belangrijke plaats in de discussie willen toekennen. De discussie houdt dan op wetenschappelijk te zijn.
 
Als een jurist een strafmaat baseert op de geschokte rechtsorde of de maatschappelijke effecten van een daad, dan spelen emoties een belangrijke rol in de afweging. Die afweging kan verschillend uitvallen in een verschillende context (plaats, tijd, publieke opinie).
 
Emoties kunnen dus best een belangrijke plaats in een wetenschappelijke discussie hebben. Het wetenschappelijke zit 'm in dat geval in objectiviteit en zuiverheid van het redeneren. Wetenschappers moeten zich daarbij heel erg bewust zijn van hun eigen persoonlijke standpunten omdat ze anders alleen het bewijs zien dat hun denkbeelden ondersteunt en  niet het bewijs dat hun eigen denkbeelden verzwakt. Daar zijn wel voldoende voorbeelden van te vinden in de geschiedenis. 
 
Een wetenschappelijke discussie over zwarte piet waarin emoties geen rol spelen is zoiets als een wetenschappelijke discussie over klassieke mechanica waarin krachten geen rol spelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: moderatie van topic over Zwarte Pieten

Anton_v_U schreef:  
Als een jurist een strafmaat baseert op de geschokte rechtsorde of de maatschappelijke effecten van een daad, dan spelen emoties een belangrijke rol in de afweging.
 
Uiteraard, maar niet de emoties van de jurist in kwestie. Dit kwam in mijn vorige bericht inderdaad niet goed naar voren. De problemen ontstaan wanneer mensen hun eigen emotie of standpunten een belangrijke plaats willen toekennen.
 
In feite zeg je hetzelfde als wat ik bedoeld in de volgende alinea.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: moderatie van topic over Zwarte Pieten

Opmerking moderator

Beste mensen,

 

Dit is het feedback topic.

Niet de juiste plaats om de discussie voort te zetten, en daar begint het zowaar op te lijken.

Dit soort discussie zou het Zwarte Pieten topic goed doen.

Reageer