[scheikunde] Elektronenfiguratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 927

Elektronenfiguratie

de volgende elektronenfiguratie begrijp niet helemaal van Sg met atoomnumer 106:
 
==> 106Sg = (86Rn) 5 f14   6d4 7s2 
 
Die 86Rn begrijp ik wel maar niet wat erachter komt, vooral die 5, 6 en 7 ..?
 
Kan iemand mij dit goed uitleggen aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Elektronenfiguratie

Gewoon, de hoofdkwantumgetallen. Net zoals de 1 in 1s bij H en He.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 927

Re: Elektronenfiguratie

Ok, maar hoe kan men dan juist weten dat men met 5 moet beginnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Elektronenfiguratie

Ik zou hier zelf het aufbauprincipe aanhouden (en nee het getoonde plaatje houdt in het echt niet op bij de 6e schil). Je kunt zien dat de 7s en 5f orbitalen geheel gevuld worden met 2 en 14 elektronen respectievelijk, dan gaat de rest in het eerstvolgend orbitaal volgens dat principe en dat is het 6d orbitaal.
 
Echter kun je er voor de netheid daarna ervoor kiezen om het een mooi oplopend rijtje van getallen te laten worden: 7s2, 5f14, 6d4 staat zo slordig.

Berichten: 927

Re: Elektronenfiguratie

Maar ik begrijp niet waarom het niet 4f14 is, maar 5 f14 moet zijn ...?, maw waarom beginnen met 5, en ik het al veel gelzen over het aufbauprincipe, maar begrijp niet zo goed, hoe te gebruiken in de oefeningen.. kan iemand mij helpen aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Elektronenfiguratie

Omdat [Rn] behelst dat de 4f schil al vol zit. Zoek anders ook eens op hoe de elektronenconfiguratie van radon is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 927

Re: Elektronenfiguratie

Maar hoe kan men dat weten of zien/.. Dat die vol is

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Elektronenfiguratie

Heb je het principe van schillen vullen uberhaubt al gehad?

Berichten: 927

Re: Elektronenfiguratie

Ja maar dat was toen niet goed uitgelegd, ik begrijp zogezegd het elektronenfiguratie systeem half.. Maar wilt u mij dit uitleggen het systeem bij dit geval "sg" bv

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Elektronenfiguratie

Geef mij anders eens de elektronenconfiguratie van koolstof en kalium in de grondtoestand.

Berichten: 927

Re: Elektronenfiguratie

6C= 1s2 2 s2 3s2

19K= 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s1

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Elektronenfiguratie

Goed, maar je kunt je voorstellen dat dat voor elementen in de 4e periode en verder een hele zin kan worden. Daarom kort men vanaf de 2e periode het zaakje af tot [He], dus C kun je schrijven als [He] 2s2 3s2. De 4e periode kort je dan af met [Ar] zodat K dan [Ar] 4s1 wordt. Deze schrijfwijzen impliceren dat alle orbitalen behorend tot het genoemde edelgas al volledig gevuld zijn.
 
Zo dus ook met de configuratie van Sg dat als [Rn] 5f14 6d4 7s2 geschreven wordt. Radon neemt al 86 elektronen voor haar rekening en de overige 20 moet je nog verspreiden over andere beschikbare orbitalen. De eerste 2 elektronen van de resterende 20 gaan dan in de 7s orbitaal, 14 gaan in het 5f orbitaal en de laatste 4 in het 6d orbitaal. Die logica komt voor uit het pijlenschema in de link in mijn eerste post.
 
Hoe weet ik nu dat ik bij 7s moet beginnen? Het feit dat radon, net als He, Ne, Ar, Kr en Xe een edelgas is, impliceert dat de s en p orbitalen behorende bij die periode gevuld zijn met een totaal van 8 elektronen. Ra staat in de 6e periode, dus de 6s en 6p orbitalen zijn vol. Het eerstvolgende orbitaal is dan 7s.

Berichten: 927

Re: Elektronenfiguratie

Maar waarom is het niet d6 ipv d4, dat begrijp ik niet..?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Elektronenfiguratie

Omdat je elektronen op dat punt op zijn. Je vulde bij kalium toch ook niet de hele 4s orbitaal, of wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Elektronenfiguratie

Meer elektronen heb je niet te verdelen. In een neutraal atoom heb je immers net zoveel protonen als elektronen.
 
Seaborgium (Sg) heeft atoomnummer 106, en dus 106 protonen in de kern. Dat zijn er dus 20 meer dan radon, waarvan er 2 in 7s gaan zitten, 14 in 5f en 4 in 6d. Totaal 2 + 14 + 4 = 20...
 
Het is overigens hoogst ongebruikelijk om het in de volgorde "5f 6d 7s" te zetten. De normale gang van zaken is om het Aufbau-principe aan te houden, dus 7s2 5f14 6d4
 
Ik betwijfel overigens of de elektronconfiguratie van Sg daadwerkelijk bekend is, maar dat terzijde.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer