[scheikunde] maximaal aantal elektronen in een bepaalde schil

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

maximaal aantal elektronen in een bepaalde schil

sorry dat ik deze domme vraag stel, want van scheikunde heb ik weinig verstand.
maar de vraag die mij bezig houd is deze:
de schillen rondom de kern van een atoom worden in volgorde de K,L,M,N, O,P en Q schil genoemd.
als ik nu de K schil aangeef met n=1 en de L schil met n=2 , de M schil met n=3 enzovoort, bestaat er dan een formule om het maximale aantal elektronen dat een zekere schil kan bevatten te berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: maximaal aantal elektronen in een bepaalde schil

Zoals hierbeschreven.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: maximaal aantal elektronen in een bepaalde schil

aadkr schreef: ........bestaat er dan een formule om het maximale aantal elektronen dat een zekere schil kan bevatten te berekenen?
Als je er niet dieper op in wilt gaan is dat: 2n2. Maar mogelijk had je dit zelf al ontdekt.

Berichten: 12.262

Re: maximaal aantal elektronen in een bepaalde schil

Ik had hier het laatst met iemand over die chemie doceert. Blijkbaar wordt daar in het onderwijs de edelgasconfiguratie als volle schil geteld, dus 2-8-8-18-18-32-32.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: maximaal aantal elektronen in een bepaalde schil

In Essential Cell Biology staat dat het lichaam voornamelijk bestaat uit koolstof, waterstof, stikstof en zuurstof. Echter wordt er nergens uitgelegd waarom nu juist deze elementen zich in die grote hoeveelheden in het lichaam bevinden. Dit heeft natuurlijk te maken met het opnemen en afstaan van elektronen en daarmee de reactiviteit. Een reden zou kunnen zijn dat bijvoorbeeld waterstof maar één elektron op hoeft te nemen om zijn elektronenschil vol te krijgen en dus al snel in een lage energietoestand kan zitten (waar de natuur altijd naar streeft). Maar die redenering gaat niet op, omdat chloor bijvoorbeeld ook maar één elektron hoeft op te nemen om zijn tweede en buitenste elektronenschil vol te krijgen, maar chloor toch veel minder in het lichaam aanwezig is.
 
Kan iemand vertellen waarom het juist die vier elementen zijn of is het nu eenmaal zo?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: maximaal aantal elektronen in een bepaalde schil

Een rol speelt hierbij dat koolstof ketens kan vormen. En in zo'n keten zijn er dan voor elk C-atoom nog twee mogelijkheden om een binding te vormen. Hierdoor kunnen er bijna een oneindig aantal koolstofverbindingen gevormd worden.
Dit geldt niet voor chloor en bovendien is chloor niet als Cl2 in de natuur aanwezig.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: maximaal aantal elektronen in een bepaalde schil

Bedankt voor de reactie!

Reageer