[natuurkunde] geluidssnelheid in lucht bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

geluidssnelheid in lucht bepalen

Heey allemaal,
 
Ik moet voor natuurkunde een practicum doen, zelfstandig en de mijne luidt als volgt:
Bepaal de geluidsnelheid in lucht met behulp van staande trillingen in de lucht boven een kolom water.
 
Het probleem is, is dat ik echt geen idee heb, hoe ik dit moet aanpakken en wat ik moet doen. Ik kan niks aan mijn docent vragen en er is verder niemand van wie ik ken, die dit begrijpt. We hebben genoeg benodigdheden op school, maar heb dus ook geen idee wat ik daarvan nodig heb.
Heeft iemand een idee hoe ik dit moet uitvoeren? Je bent dan echt mijn reddende engel! :)
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: geluidssnelheid in lucht bepalen

Je weet hoe je uit de frequentie en de golflengte de geluidssnelheid kunt afleiden?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 3

Re: geluidssnelheid in lucht bepalen

317070 schreef:Je weet hoe je uit de frequentie en de golflengte de geluidssnelheid kunt afleiden?
Ehm, eerlijk gezegd niet echt. Weet dat de formule voor frequentie: f = 1/T is. Maar meer eerlijk gezegd niet, natuurkunde is niet mijn sterkste vak..

Opmerking moderator

Dit topic past beter in huiswerk en practica

Berichten: 493

Re: geluidssnelheid in lucht bepalen

In je leerboek zullen vast wel formules en zal vast uitleg over deze staande trillingen staan.
 
Tip: Resonantie / boventonen.
       Met welk soort luchtkolom heb je te maken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: geluidssnelheid in lucht bepalen

Kijk eens of je hier wijzer van wordt?
en kom dan met je twijfels in deze topic hier van jezelf terug
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 39

Re: geluidssnelheid in lucht bepalen

Hallo Mathilde,
 
De bepaling van de snelheid van het geluid in lucht boven een waterkolom kun je als volgt uitvoeren:
Neem een hoog cilindrisch maatglas (minstens 1m lang) en vul dit gedeeltelijk met water, lees de hoogte van de luchtkolom af met een liniaal.
Neem een stemvork met een bekende frequentie (bijvoorbeeld 440 Hz), sla die aan, houd hem enkele centimeters boven het maatglas en luister of de luchtkolom resoneert.
Vul het maatglas bij totdat je een duidelijke resonantie hoort.
Ga nu door met bijvullen tot je weer resonantie hoort.
Het verschil in hoogte van de luchtkolom van de twee metingen is de maat van de golflengte van het geluid in lucht.
Een en ander is afhankelijk van de stand van de stemvork, dit kun je uitproberen.
De snelheid van van het geluid vind je uit: snelheid = golflengte  x frequentie.  (m/s = m x 1/s)
Doe enkele metingen en bereken het gemiddelde.
Als je geen maatglas of glazen buis hebt van 1m lengte maar wel iets dat korter is kies dan een stemvork met een hogere frequentie.
Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van een toongenerator waarbij je de frequentie kunt aflezen.

Berichten: 3

Re: geluidssnelheid in lucht bepalen

Heel erg bedankt allemaal! Sorry, ik zal de volgende keer mijn vraag in de topic: huiswerk en practica zetten.
Bedankt allemaal voor jullie hulp! Ik begrijp nu hoe moet :)

Reageer