Vraag zuren en basen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Vraag zuren en basen

Hallo iedereen,
 
Ik hoop dat jullie me misschien zouden kunnen helpen met een scheikundevraag over zuren en basen. De vraag is:
Welke van de volgende stellingen is juist?
A. als van een willekeurig zuur en base evenveel opgelost wordt in water dan is de pH van de oplossing 7.
B. de geconjugeerde base van een sterk zuur is sterk elektronegatief.
C. de geconjugeerde base van een sterk zuur zal een heftige reactie geven met een zuur.
Ik weet bijna helemaal zeker dat C fout is, maar ik kom er naar niet achter welke (A of B) juist is... 
 
Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp!
 
Mary

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Vraag zuren en basen

Is er ook nog een optie D?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 14

Re: Vraag zuren en basen

Nee...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Vraag zuren en basen

Kun je uitleggen waarom je antwoord A en antwoord B fout vindt?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 14

Re: Vraag zuren en basen

A lijkt me niet logisch omdat als je bijvoorbeeld H2O (5M bijvoorbeeld) en azijnzuur (5M) neemt, dan ontstaat 5 M H3O+en 5 M CH3COO-. De pH is dan dus niet 7... Of doe ik iets verkeerd? En B leek me vooral een beetje onwaarschijnlijk... of is het wel zo dat alle geconjugeerde basen van sterke zuren heel elektronegatief zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Vraag zuren en basen

Bij A heb je inderdaad de goede redenering. Misschien H2O niet zo'n goed voorbeeld, maar als je een willekeurige zwakke base invult, en een sterk zuur, dan zul je zien dat er uiteindelijk ook geen pH van 7 zal ontstaan.
 
"lijkt een beetje onwaarschijnlijk" is natuurlijk niet zo'n goede onderbouwing, maar kijk eens naar het volgende lijstje:
 
HF, HCl, HBr, HI.
 
Zoek ze eens op in het lijstje met zuren; je zult zien dat HF een zwak zuur is, en HCl, HBr en HI sterke zuren - waarbij HI het sterkste zuur van het stel is.
 
Kijk dan eens in een periodiek systeem wat elektronegativiteiten (EN) laat zien. Die van F (een zwak zuur) is ongeveer 4, daarna neemt de EN af, en de EN van I is ongeveer 2.6 - nauwelijks groter dan C dus! Van "sterk elektronegatief" kan geen sprake zijn. Volgens de afspraak moet je de H-I binding niet eens als een polaire binding zien :-S
 
 
Vandaar dat ik vroeg of er ook nog een optie D was, want de stelling bij B is niet juist.
 
Als ik zou moeten gokken, zou ik B kiezen, en ervan uitgaan dat de maker van de vraag niet zo goed heeft gekeken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 14

Re: Vraag zuren en basen

Heel erg bedankt voor uw uitleg! Het was een oude tentamenvraag en in het antwoordenmodel stond dat B het juiste antwoord was, maar ik heb het helemaal met u eens dat B toch eigenlijk niet juist is... Het belangrijkste is in ieder geval dat ik de redenering nu snap: nogmaals bedankt! :)

Reageer