Ploegenarbeid 2 ploegen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 97

Ploegenarbeid 2 ploegen

Er is genoeg literatuur te vinden over de gevolgen van ploegenarbeid maar dat lijkt allemaal over 3-4-5 ploegen te gaan.
 
Ikzelf werk in 2 ploegen (5 dagen vroege, weekend rust, 5 dagen late, weekend rust) en hoe ouder ik wordt (onlangs 48) des te zwaarder wordt dit, vooral de vroege en het daarmee gepaard gaand slaapgebrek. 
 
Weet iemand iets over de eventuele voordelen van de Amerikaanse uren (07u00-15u00-23u00) tov de Europese (06u00-14u00-22u00)?
ervaringen? Waarom wordt dit hier niet gebruikt?
 
Het slaapprobleem als ik met de vroege sta:
Als het tijd wordt om te gaan slapen (21u00), is de vermoeidheid over. Dikwijls wordt ik al wakker voor het tijd is om op te staan (05u00).
 
Naarmate de vrijdag naderd word ik meer en meer vermoeid door het slaapgebrek -ongelooflijk hoeveel stomme vergissingen dat ik dan begin te maken :? - en heb ik het weekend en late shift nodig om te recupereren.
Hoe kan ik dit verbeteren?
 
Ik spreek hier in de ik-vorm maar er zijn natuurlijk duizenden lotgenoten die wat nuttige info kunnen gebruiken.
(het gaat hier dus niet over nachtwerk)
 
Alvast bedankt.
 
 
 
De gebruiker voorheen bekend als kolonelvonklink.

Berichten: 12.262

Re: Ploegenarbeid 2 ploegen

De beste verbetering zou, denk ik, zijn als je altijd dezelfde werktijden had. Vraag is of het haalbaar is: als je bijvoorbeeld een collega hebt die graag altijd de vroege ploeg heeft en jij heb liefst altijd de late, moet zoiets toch te bespreken zijn.

Mocht dat niet mogelijk zijn vraag ik me alsnog af of het zo zinvol is om iedere week te wisselen, ipv bijvoorbeeld iedere maand of een nog langere periode. Ook dan is het eerlijk verdeeld, maar heb je niet iedere week een 'jetlag' van 8 uur.
Victory through technology

Reageer