[natuurkunde] verbrandingswarmte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

verbrandingswarmte

best forum
 
zoonlief heeft een so science en heeft als voorbereiding sommen gemaakt over verbrandingswarmte.
of hij heeft het verkeerd overgenomen of ik maak ergens een redenatie fout.
graag jullie hulp.
opgave is als volgt
hoeveel kg hout moet je verbranden om evenveel warmte te krijgen als bij verbranding van 15m3 huisbrandolie?
vw hout is 16x 106J/kg  vw huisbrand olie is 40x10J/L
 
mijn berekening is:
15m huisbrandolie is 15.000 liter
15.000L x 40 x 10J/L=  gelijk aan onbekende hoeveelheid hout (y)kg x 16x10J/kg
dan mag je de L weglaten  en de kg  en de 106
15.000x40 = y x 16
y = 37.500
 
zoonlief
y hout x 16 x 106 J  =   15.000 L x 40 x 10J/L
en hier gaat hij afwijken.
15.000 L x 40 x 10J/L
wordt  15 x 40 x 103 ??????  geen idee waarom  om naar joule te gaan moet je toch de kubieke m eerst omzetten naar liters?
eind antwoord is dus is dus een faktor 1000 lager
 
wie heeft het verlossende antwoord?
alvast bedankt
ingrid
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verbrandingswarmte

De formules zijn een beetje slordig opgesteld, maar het idee is goed. U stelt vast dat een bepaalde hoeveelheid huisbrandolie (15 m³) een bepaalde energieinhoud heeft in Joule (15000 liter * 40 MJ/L) gelijk aan 600 GJ (gigajoule).
 
Dat zijn uw getallen. Mega staat voor 1.000.000 = 106, evenals giga voor 1.000.000.000 = 109 staat.
 
Wat uw zoon nu slim probeert in te zien dat je die 15 m³ gerust kunt laten staan als je de energieinhoud goed omrekent. Daar gaat het echter fout. Als huisbrandolie 40 MJ/L aan energie bevat, dan bevat 1000 L (= 1 m³) natuurlijk 1000 keer zoveel energie (40 GJ/m³) en NIET 1000 keer zo weinig. Op beide manieren zul je netjes op 600 GJ voor 15 m³ aan huisbrandolie uitkomen.
 
Moraal van het verhaal: let op de eenheden. Wees ook niet bang deze eenheden uit te breiden met bijvoorbeeld de stof waar deze eenheid betrekking op heeft. Zie voor een voorbeeld daarvan en de berekening zelf hieronder:
 
15000 L huisbrandolie * 40 * 106 J/L huisbrandolie = y kg hout * 16 * 106 J/kg hout
15 m³ huisbrandolie * 40 * 109 J/m³ huisbrandolie
 
600 * 109 J = y kg hout * 16 * 106 J/kg hout
 
600 * 109 J / 16 * 106 J/kg hout = 37500 kg hout ( = 37,5 Mg hout. Megagram ;) of ton)

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: verbrandingswarmte

dank je wel voor je snelle en heldere reactie.
lang geleden dat ik aangesproken ben op slordige formules  :D
er is in de les nog niet gesproken over mega of giga Joule. (tenminste, dat denk ik haha)
wij kunnen weer verder, nogmaals bedankt
ingrid
 
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: verbrandingswarmte

er is in de les nog niet gesproken over mega of giga Joule. (tenminste, dat denk ik haha)
Als ik zie hoe er met tienmachten gegooid wordt is er vást al wel gesproken over giga's en mega's. Dat is toch meestal echt wel een jaar eerder. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: verbrandingswarmte

Het kan zijn dat machten van 10 wel behandeld zijn, maar dat giga (en evt mega) niet expliciet benoemd is.

Niet dat het zoveel uitmaakt gezien het allemaal in dezelfde units vermeld wordt in de opgave, en je het feitelijk kunt weglaten.

Waar het mogelijk misgaat is de verwarring tussen m^3 en liters, wat inderdaad een factor 1000 scheelt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: verbrandingswarmte

Opmerking moderator

@ roning:
we hebben uw gebruikersnaam gewijzigd. Andere profielgegevens zijn ongewijzigd. 
Mailadressen in gebruikersnamen of berichten zijn ongewenst, nog afgezien van de steun die we daarmee verlenen aan de spammers in deze wereld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer