[scheikunde] Zout en vet gehalte in chips

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 11

Zout en vet gehalte in chips

Hallo allemaal,
 
Ik ben Emma en ik ga voor mijn PWS de zout en vet gehalte in chips bepalen. Ik weet al dat voor de vet gehalte ik een soxhlet extractie met hexaan ga doen. Maar voor de zout gehalte zit ik een beetje vast. Ik zat te denken aan een titratie en ik heb online gekeken maar staat niet veel informatie.
 
Ik hoop dus dat jullie mij kunnen helpen met de zout gehalte in chips bepalen.
 
Groetjes,
Emma Gomaa

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zout en vet gehalte in chips

Als je het zoutgehalte van iets wil weten, naar welk element of ion moet/kun je dan zoeken?

Berichten: 11

Re: Zout en vet gehalte in chips

Naen Cl-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zout en vet gehalte in chips

Uitstekend. Als je voor een titratie wil gaan, kun je natrium vergeten. Voor natrium bestaan bepaalde technieken (atomaire emissie spectrometrie) om te meten, maar die zijn voor een middelbare scholier buiten bereik. Als je dat echter toch wil doen, raad ik/beveel ik sterk aan met een universiteit of hogeschool contact op te nemen. :) Het is leuk en zelfs leerzaam om beide ionen te meten en kijken of de gevonden waarden al dan niet overeenkomen en waarom dat zo is.
 
Chloride is echter wel goed te titreren. De vraag is alleen hoe, maar daarom ben je hier. Er bestaan metaalionen die met chloride een neerslag vormen, kun je me vertellen welke?

Berichten: 11

Re: Zout en vet gehalte in chips

Ik zou graag met een universiteit/hogeschool contact nemen maar ik woon op Bonaire en ze hebben dat hier niet. Dan zou ik naar Nederland moeten bellen. Ik ga maandag met mijn docent praten of hij een atomaire emissie spectrometrie heeft.
 
Agen Hg+  slaan neer met Cl-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zout en vet gehalte in chips

Het zou mooi zijn als dat lukt.
 
Klopt, naar die ionen zocht ik. Nu is kwik giftig, dus die valt af. Zilver was degene die ik wou dat je vond. Nu kun je op 2 manieren het chloridegehalte bepalen met toevoeging van zilver. Titratie is er 1; het feit dat het chloride als zilverchloride neerslaat geeft de tweede mogelijkheid.
 
Titratie met zilverionen heeft een probleempje, kun je bedenken welke?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zout en vet gehalte in chips

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Berichten: 11

Re: Zout en vet gehalte in chips

Wat is de tweede mogelijkheid dan?
 
ik zou het eigenlijk niet weten maar ik denk omdat zilverionen met veel andere stoffen neerslaan of omdat ze kwantitatief neerslaan met water?


Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zout en vet gehalte in chips

Daar doelde ik niet op. Heb je al eens een zuur-basetitratie gedaan? Hoe wist je toen dat je 'klaar' was?
 
De tweede mogelijkheid gebruikt het feit dat er een neerslag ontstaat. Wat kun je zoal met een neerslag doen?

Berichten: 11

Re: Zout en vet gehalte in chips

Dank je wel voor de tip @toaic maar dat gaat over Soxhlet en die weet ik juist wel
Ja die heb ik gedaan en als de kleur veranderde wist je dat je klaar was. Je kunt met een neerslag die 2 stoffen eruit halen uit de geheel ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zout en vet gehalte in chips

Die neerslag kun je inderdaad filtreren zoals dat heet. Wat kun je er daarna mee doen?
 
Als de kleur veranderde, zeg je. Gebeurt dat zomaar of moest je daar nog van tevoren iets voor toevoegen?

Berichten: 493

Re: Zout en vet gehalte in chips

Wellicht zou je eens kunnen onderzoeken, kwalitatief. Of en welke andere ionen, die bij de titratie zouden kunnen storen,
er aanwezig zijn.

Berichten: 11

Re: Zout en vet gehalte in chips

@ Fuzzwoord Na de neerslag filtreren heb ik toch dan de zout over? en dan die gewoon wegen?
 
 
Nee dan moet ik een indicator fenolftaleïne toevoegen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zout en vet gehalte in chips

Precies en precies; ik was naar het woord 'indicator' aan het vissen. Voor zilver bestaat er ook eentje. Zoek eens uit welke. :)

Reageer