[natuurkunde] Luchtweerstand raket
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 19
Luchtweerstand raket
Hoi iedereen,
Ik ga voor mijn pws een modelraket bouwen, maar ik vraag me af of iemand toevallig weet hoe ik de luchtweerstand op die raket uit kan rekenen/kan testen/meten?
Met de formule F= 1/2 ro * v^2 * A * Cw kom ik er niet uit, want bijvoorbeeld de neuskegel is niet vlak maar mooi gestroomlijnd, je zou denken dat dat de weerstand verminderd. Ook heb ik geen idee wat Cw is.
Bedankt,
Tarry
Ik ga voor mijn pws een modelraket bouwen, maar ik vraag me af of iemand toevallig weet hoe ik de luchtweerstand op die raket uit kan rekenen/kan testen/meten?
Met de formule F= 1/2 ro * v^2 * A * Cw kom ik er niet uit, want bijvoorbeeld de neuskegel is niet vlak maar mooi gestroomlijnd, je zou denken dat dat de weerstand verminderd. Ook heb ik geen idee wat Cw is.
Bedankt,
Tarry
-
- Berichten: 12
Re: Luchtweerstand raket
Hoi Tarry,
Zou je dat niet achteraf met een simpele energiebalans doen? (is een stuk nauwkeuriger dan een formule)
Zou je dat niet achteraf met een simpele energiebalans doen? (is een stuk nauwkeuriger dan een formule)
- Moderator
- Berichten: 51.272
Re: Luchtweerstand raket
tarry schreef: bijvoorbeeld de neuskegel is niet vlak maar mooi gestroomlijnd, je zou denken dat dat de weerstand verminderd. Ook heb ik geen idee wat Cw is.
Cw is de luchtweerstandscoëfficiënt, voor een moderne middenklasse auto is dat bijvoorbeeld rond de 0,35-0,4. Hoe beter de stroomlijn, hoe lager de Cw.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 19
Re: Luchtweerstand raket
Eigenlijk wil ik de theorie met de praktijk vergelijken, maar verder vraag ik me af wat u bedoelt met een energie balans?jan781 schreef: Hoi Tarry,
Zou je dat niet achteraf met een simpele energiebalans doen? (is een stuk nauwkeuriger dan een formule)
Is dat ook te meten/berekenen?Jan van de Velde schreef:
Cw is de luchtweerstandscoëfficiënt, voor een moderne middenklasse auto is dat bijvoorbeeld rond de 0,35-0,4. Hoe beter de stroomlijn, hoe lager de Cw.
-
- Berichten: 12
Re: Luchtweerstand raket
Je gaat eindexamen doen en je weet niet wat de wet van behoud van energie is?
Energie begin = Energie eind dus
Ekin = Ezw + Q
Energie begin = Energie eind dus
Ekin = Ezw + Q
- Moderator
- Berichten: 51.272
Re: Luchtweerstand raket
voor voorwerpen met een standaardvorm (kogel, vlakke plaat, kegel, dat soort dingen) zijn inderdaad Cw waarden empirisch vastgesteld en algemeen in gebruiktarry schreef:
Is dat ook te meten/berekenen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient
Voor de rest zet je zo'n ding in een windtunnel en ga je meten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
-
- Berichten: 19
Re: Luchtweerstand raket
Dat is echt super handig, dat met die wind tunnel ga ik dan overigens niet doen, die Cw waardes zijn genoeg om een hypothese op te stellenJan van de Velde schreef: voor voorwerpen met een standaardvorm (kogel, vlakke plaat, kegel, dat soort dingen) zijn inderdaad Cw waarden empirisch vastgesteld en algemeen in gebruik
http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient
Voor de rest zet je zo'n ding in een windtunnel en ga je meten.