[natuurkunde] formule afleiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

formule afleiden

Hey allemaal,
Ik moet voor een opdracht Natuurkunde door middel van een afleiding laten zien dat  je voor een eenparig versnelde beweging die uit stilstand begint de formule mag gebruiken voor de verplaatsing namelijk : delta x = 0,5a x delta t kwadraat
voor deze afleiding heb ik de volgende formules gekregen
delta x = v gemiddeld x delta t
a gemiddeld = delta v / delta t
v gemiddeld = (v begin+ v eind) / 2
 
Kan iemand mij alsjeblieft helpen, het liefst vanavond nog want het moet morgen ingeleverd
 

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in huiswerk/practica

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: formule afleiden

Neem voor Δv eens veind-vbegin. Gebruik verder dat Δv = agemiddeld∙Δt, dus veind-vbegin = agemiddeld∙Δt.
Dit betekent dat veind = vbegin+agemiddeld∙Δt. Vul dit eens in de formule voor vgemiddeld in en vul wat je dan krijgt in de formule voor Δx in.
 
 
 
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: formule afleiden

we hebben het over een eenparig versnelde rechtlijnige beweging met beginsnelheid is nul.
als ik het goed begrepen heb moet je volgende formule afleiden:
\(s=\frac{1}{2} \cdot a \cdot t^2 \)
maar die versnelling a is een constante.

Berichten: 22

Re: formule afleiden

 Mijn tip is het volgende te doen:
 
 Maak voor jezelf een grafiekje met op de x-as de tijd en op de y-as de snelheid. De versnelling is constant, dus heb je een lineaire functie waarvan de helling gelijk is aan a. Nu weet je dat de afgelegde afstand gelijk is aan het oppervlak onder de gegeven grafiek. Je hebt nu als het goed is een driehoek waarvan je het oppervlak makkelijk kan berekenen, doe dit in termen van de eindsnelheid en de tijd, en vind een uitdrukking voor de eindsnelheid in termen van de versnelling a en tijd t. Vervang deze uitdrukking met de eindsnelheid, en als het goed is komt de formule er dan uitrollen :)

Reageer