[natuurkunde] elektrostatica, geleider

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 927

elektrostatica, geleider

“ Een positief geladen metalen geleider heeft positieve ladingen opgenomen. “
 
=> Juist (weet niet goed hoe dit te verklaren..)
 
Ik moet hier zeggen, juist of fout +verklaar, kan iemand mij aub hiermee helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: elektrostatica, geleider

dat is niet juist.
als we als voorbeeld een massieve koperen bol nemen, en we verwijderen een groot aantal vrije elektronen, dan krijgt die koperen bol een positieve elektrische lading.
positieve elektrische ladingen zijn de protonen , maar die zitten in de kern van het atoom en zijn niet vrij. die kun je daaruit niet verwijderen.

Berichten: 1.617

Re: elektrostatica, geleider

Twee principes:
  1. Positieve lading is ofwel een teveel aan positieve lading ofwel een tekort aan negatieve lading
  2. In een metalen geleider is de totale positieve lading altijd hetzelfde en de negatieve lading kan veranderen want alleen de elektronen zijn mobiel. Er kan dus alleen een tekort of een teveel aan negatieve lading zijn.
 Wat is dan je antwoord?

Berichten: 927

Re: elektrostatica, geleider

1

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: elektrostatica, geleider

volgens mij 2
dat zal ik proberen vanavond uit te leggen.
met vriendelijke groet,
aad.

Re: elektrostatica, geleider

1 & 2 ;)

Berichten: 1.617

Re: elektrostatica, geleider

Er zijn veel keuzes die je moet maken in het leven maar het leven is niet alleen maar multiple choice.
 
Ik geef je 2 principes (allebei waar) en ik vraag je om na te denken over het antwoord aan de hand van deze principes. Niet om te kiezen tussen deze principes. Ik krijg de indruk dat je te veel bezig bent met het produceren van antwoorden en te weinig met je in de stof te verdiepen.

Berichten: 927

Re: elektrostatica, geleider

Totale positieve lading in metalen geleider is altijd hetzelfde, dus mijn stelling is fout, want het heeft geen positieve ladingen opgenomen

Klopt dit nu?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: elektrostatica, geleider

Klopt. Wat is er dan wel gebeurd?

Berichten: 927

Re: elektrostatica, geleider

Geen idee, aarding?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: elektrostatica, geleider

met aarding heeft je vraag niets te maken.

Berichten: 927

Re: elektrostatica, geleider

Dan weet ik het noet.. Zou. U mij willen vertellen aub?

Berichten: 927

Re: elektrostatica, geleider

Als ik terug naar de opgave kijk:

Fout, het is niet dat het een positieve metalen geleider is dat het ook positieve ladingen heeft opgenomen

=> is dit goed? Zou iemand kunnen aanvullen voor beter aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: elektrostatica, geleider

Dit is niet goed.
 
Bekijk nog eens deze topic (en eventueel ook je andere) en beantwoord dan eens volgende vragen:
  • Wat is positieve lading?
  • Zelfde vraag als de eerste: Wat betekent positieve lading op het niveau van atoomkernen?
  • Is positieve lading beweegbaar?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer