Nozzle throat pressure wanneer niet meer sonisch.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 107

Nozzle throat pressure wanneer niet meer sonisch.

Ik zit met het probleem dat ik een reservoir heb met daarin een gas onder hoge druk. Achter dit reservoir zit een convergent-divergente nozzle. 
Omdat de druk in het reservoir afneemt met de tijd, vraag ik mij af bij welke druk het in de throat (P*) niet meer sonisch is (vanwege bepaalde formules die alleen gelden bij sonische toestand in de throat). 
 
Ik heb de druk in het reservoir (Pr(t)) en de druk achter het divergente deel van de nozzle (Pb)
 
Tevens weet ik dat P*/Pr(t)=0.528.
 
Kan ik nu gewoon simpel zeggen dat wanneer Pb<Pr(t)*0.528 = Pb<P* het in de throat sonisch is of werkt dit alleen voor een convergente nozzle (dus zonder het divergente deel) waar P*=Pb

Berichten: 107

Re: Nozzle throat pressure wanneer niet meer sonisch.

AfbeeldingI
Ik heb zelf het idee dat het niet zo simpel is omdat het in de throat p/p0 wel 0.528 is, maar kijkend naar lijn c waar het einde subsonic is en p/p0 hoger lijkt te zijn op het einde terwijl ie nog steeds choked is in de throat. Maar hoe kom ik nu bij de pressure op het einde van lijn c?
 
Kan dit door 0.528*p0 te berekenen en dan kijken wat voor M er bij A/At hoort, vervolgens de Mach number op het eind te berekenen en hiermee met de isentropicsche relaties p/p0 op het eind te vinden? of is wat ik in mijn eerste post zei toch voldoende

Reageer