Springen naar inhoud

Electrostatica, ladingsdichtheid

• Log in om te kunnen reageren

Baspriem

Baspriem

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 september 2014 - 21:13

In de oefeningencursus electrostatica staat volgende opgave:

Op welke afstand van een oneindige lange rechtlijnige geleider met ladingsdichtheid λ = 1.5 * 10^(-3) µC/m is de veldsterkte 120 V/m, als het diëlektricum in olie gedrenkt papier is waarvan εr= 3.5.

De uitkomst zou r = 64.3 mm moeten zijn. Zelf bekom ik dit resultaat jammer genoeg niet. Hopelijk kan iemand me helpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 september 2014 - 21:26

welke wet heb je toegepast om dit vraagstuk te berekenen??

lees ik het goed? heeft die oneindig lange rechte geleider een homogene lineaire ladingsverdeling van

LaTeX

per strekkende meter

edit: laat maar zitten , ik zie het goed, en die r=64,194 mm is correct.

Veranderd door aadkr, 29 september 2014 - 21:50

Baspriem

Baspriem

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 september 2014 - 21:41

welke wet heb je toegepast om dit vraagstuk te berekenen??

lees ik het goed? heeft die oneindig lange rechte geleider een homogene lineaire ladingsverdeling van

LaTeX

Inderdaad, dus Ik heb geredeneerd dat men dus over een afstand van 1 meter een lading 1.5 * 10^(-9) C heeft en het elektrisch veld (E=120 V/m) bevindt zich op een afstand r van de geleider. Het probleem is echter dat we niet met een puntlading werken waardoor we de formule E=Q/(4*π*εr0*r²) niet kunnen toepassen. Dus vraag ik me af hoe men aan die puntlading kan komen.

Veranderd door Baspriem, 29 september 2014 - 21:48

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 september 2014 - 21:56

zegt de tweede wet van Gauss je iets??

LaTeX

Veranderd door aadkr, 29 september 2014 - 21:58

Baspriem

Baspriem

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 september 2014 - 22:00

zegt de tweede wet van Gauss je iets??

Deze wet is nog niet ter sprake gekomen tijdens de theorie lessen (was ook geen verplichte oefening).

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 september 2014 - 22:14

ik zou echt niet weten hoe je dit vraagstuk op moet lossen zonder gebruik te maken van de tweede wet van Gauss.

Baspriem

Baspriem

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 september 2014 - 23:05

ik zou echt niet weten hoe je dit vraagstuk op moet lossen zonder gebruik te maken van de tweede wet van Gauss.

Oké toch bedankt (moet ik er ook niet verder mijn hoofd over breken :)), dan zal ik hopelijk binnekort met de nodige theorie dit soort vraagstukken kunnen oplossen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 september 2014 - 23:12

ik moet op mijn woorden terugkomen.

dit vraagstuk is ook op te lossen zonder gebruik te maken van de tweede wet van Gauss

ik zal morgen (dinsdag) een nette tekening voor je maken, en een begin maken met de oplossing van dit vraagstuk zonder gebruik te maken met de wet van Gauss.

aad

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 september 2014 - 10:49

Je kan de draad opsplitsen in een oneindig aantal segmenten met lengte dx en lading λdx. Voor elk van deze segmenten kan je wel gewoon de wet van Coulomb gebruiken. Gebruikmakend van symmetrie, zie je dat alleen de component van het veld die loodrecht op de draad staat een bijdrage heeft tot het veld. Wat je nu nog moet vinden, is ene uitdrukking voor die component voor een arbitrair segment op punt x (dat dus een afstand √(r2 + x2) wegligt van het beschouwde punt). Dat kan je vervolgens integreren van -∞ tot +∞. Nogal wat werk, maar een leuke verificatie voor de wet van Gauss als je die later leert.

This is weird as hell. I approve.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 september 2014 - 11:21

bij deze alvast de afbeelding van de situatie

img045.jpg

Veranderd door aadkr, 30 september 2014 - 11:23

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures