Poissonfactor bepalen van hyperelastisch materiaal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Poissonfactor bepalen van hyperelastisch materiaal

Beste leden,
 
Voor mijn afstudeeronderzoek moet ik de poissonfactor bepalen van een kitlijm (gezien als elastomeer, dus factor v is ongeveer 0.5).
In een vorig onderzoek is dit gedaan met behulp van een cilindrische sample die gerekt werd tot breuk, tijdens het rekken werd m.b.v. een video-opname om de 10% rek de negatieve transversale verplaatsing en positieve longitudinale verplaatsing gemeten. Dit bleek erg onnauwkeurig te zijn, met resultaten variërend tussen v = 0,3 en 0,55. 
 
De poissonfactor kan ook bepaald worden aan de hand van de formule G = E / (2*(1+v)), helaas is dit bij een hyperelastisch materiaal (E = nooit gelijk, dus G ook niet) vrijwel onmogelijk. Hiervoor zou een afschuiftest moeten worden uitgevoerd. Het probleem daarmee is dat de afschuiftest nooit pure afschuiving laat zien, waardoor het bepalen van G erg onnauwkeurig is.
 
Om valide resultaten te krijgen met het programma Abaqus (FEM-analyses) dient men de poissonfactor te weten.
 
Op het moment kom ik niet verder, zou iemand mij wat meer inzicht of tips kunnen geven?
Alvast bedankt!

Reageer