Springen naar inhoud

Olie scheiden

• Log in om te kunnen reageren

RABES

RABES

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 september 2014 - 13:18

Ik ben momenteel bezig met een afstudeeropdracht. Voor deze opdracht moet ik proces optimaliseren waarbij emulsie gefilterd wordt.

De emulsie bestaand uit olie+gedemineraliseerd water+ijzervijlsel. Uit samples op de sartorius is gebleken dat de emulsie uit 22.83% gedemineraliseerd water bestaat. De overige 77.17% bestaat dus uit ijzerdeeltjes+olie. Volgende week komen de lab resultaten terug en weet ik het exacte gehalte aan olie en ijzer.

Ik wilde wat proefjes gaan doen met de emulsie.

Stel dat ik de emulsie verwarm, in theorie verdampt dan het gedemineraliseerde water en wordt de viscositeit lager. Dit omdat de emulsie na verdampen van het water alleen nog bestaat uit olie+ijzervijlsel. De korrelgrootte van het ijzervijlsel zal enkele micrometers zijn. Het is dus zeer fijn. Doordat de olie in de huidige toestand een oliefilm om het ijzerdeeltje heen vormt is het moeilijk om de olie van het ijzer te scheiden.

Nu is mijn vraag: welk effect zal er optreden als de emulsie wordt verwarmd. Zal de olie dan losbreken van de ijzerdeeltjes waardoor deze makkelijker te scheiden zijn?

Advies is van harte welkom!\

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 oktober 2014 - 20:45

Wat is het doel van het experiment? Het scheiden van de drie componenten in zo zuiver mogelijke fracties? Met zo min mogelijk verlies? Met zo min mogelijk energieverbruik? Met zo eenvoudig mogelijke middelen? Wat voor een soort olie is het? Minerale olie? Olijfolie?

Waarom zou de viscositeit lager worden als het water verdampt?

Waarom zit de olie als een film om het ijzervijlsel?

Waarom zou het breken?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures