Springen naar inhoud

Eerste stap glycolyse

• Log in om te kunnen reageren

JelmerMVL

JelmerMVL

• >250 berichten
  • 468 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2014 - 16:34

Tijdens de eerste stap van de glycolyse wordt ATP gehydrolyseerd waardoor er een fosfaatgroep aan glucose wordt gekoppeld. Hierdoor ontstaat glucose-6-fosfaat. Nu is het de vraag waarom dit eigenlijk gebeurt.

Ik denk dat de functie hiervan is om te voorkomen dat glucose het cytoplasma verlaat, aangezien de enzymen glucose transporteren en niet glucose-6-fosfaat. Echter is dit volgens mij niet wat er met antwoord D bedoeld wordt, want het volgende enzym in de glycolyse heeft hier denk ik niets mee te maken. Sterker nog: het zou nogal kwalijk zijn als dat enzym glucose-6-fosfaat niet herkent en er dus niets mee doet. Wat zal het dan wel zijn? Gaat het alleen om het krijgen van een energierijke fosfaatbinding?

Vraag hexokinase.PNG

edit: wat zoekwerk heeft het antwoord uiteindelijk ook opgeleverd. Het zou dus het eerste antwoord moeten zijn.

Hexokinase 2.PNG

Veranderd door JelmerMVL, 30 september 2014 - 20:01

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 oktober 2014 - 16:22

Klopt. Natuurlijk moet je wel in het achterhoofd houden dat het enzym die functie niet bedacht heeft. Doorheen de evolutie heeft het daar z'n plaats gevonden en dat was niet met voorbedachte rade om glucose levels in de cel laag te houden.

Gaat het alleen om het krijgen van een energierijke fosfaatbinding?

De koolstof-fosfaat binding is daar niet zo energierijk. De eerste echte hoge energieverbinding in de glycose is glyceraldehyde-3-fosfaat.

"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

JelmerMVL

JelmerMVL

• >250 berichten
  • 468 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2014 - 08:30

Bedankt!

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures