groeimedium voor E.coli (JM109)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

groeimedium voor E.coli (JM109)

hallo,

ik ben op zoek naar het optimale groeimedium voor de productie van GFP (green fluorescent proteïn) door de genetisch gemodificeerde E.coli-stom JM109.

wie kan me helpen?????

groetjes tom

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: groeimedium voor E.coli (JM109)

Bloedplaat? Daar wil dat toch eigenlijk altijd wel op? TY-medium anders? Daar hebben wij E.coli JM 83 op laten groeien, wou best.
Appareo decet nihil munditia?

Re: groeimedium voor E.coli (JM109)

of een lb amp plaat kan ook :shock:

Re: groeimedium voor E.coli (JM109)

Met LB-Amp zal het niet lukken, omdat GFP-vectoren een kanamycine resistentiegen bevatten. Dus eerst je bacterien uitplaten op een LB-Kan plaat, vervolgens een kolonie aanenten in een grotere hoeveelheid LB medium (ook hier kanamycine toevoegen).

Vraag me trouwens wat je met het GFP wil.

Re: groeimedium voor E.coli (JM109)

Anonymous schreef:Met LB-Amp zal het niet lukken, omdat GFP-vectoren een kanamycine resistentiegen bevatten. Dus eerst je bacterien uitplaten op een LB-Kan plaat, vervolgens een kolonie aanenten in een grotere hoeveelheid LB medium (ook hier kanamycine toevoegen).

Vraag me trouwens wat je met het GFP wil.
we moeten de optimale inductie tijd bepalen, onze docent heeft al JM 109, met GFP gen in gebracht.

kunnen we dan het beste uitplaten of in een erlenmeyer laten induceren?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: groeimedium voor E.coli (JM109)

geen erlenmeyer gebruiken, babybillenkolf lijkt me beter geschikt.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: groeimedium voor E.coli (JM109)

Dat is toch een soort erlenmeyer met instulpingen in de bodem? Ik noem dat ook gewoon een erlenmeyer, eigenlijk:p
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: groeimedium voor E.coli (JM109)

inderdaad 'een soort van'. Echter wanneer je een erlenmeyer in een schudkamer zet zal je medium gaan ronddraaien. In een babybillenkolf zal er veel meer lucht in het medium komen.

Natuurlijk zou het nog leuker zijn om een startcultuurtje te maken en dit over te gooien in een bioreactor. Dan kan je echt flink gaan opschalen.
"Meep meep meep." Beaker

Re: groeimedium voor E.coli (JM109)

Wouter_Masselink schreef:inderdaad 'een soort van'. Echter wanneer je een erlenmeyer in een schudkamer zet zal je medium gaan ronddraaien. In een babybillenkolf zal er veel meer lucht in het medium komen.

Natuurlijk zou het nog leuker zijn om een startcultuurtje te maken en dit over te gooien in een bioreactor. Dan kan je echt flink gaan opschalen.
we gaan het wel in een erlenmeyer doen, bij ons gaat het erom, dat we de optimale inductie tijd bepalen

ee erlenmeyer met cultuur er in, via een tijd reeks pak je 1,5 ml, en daar doe je dan een eiwit extractie mee.

en dan SDS PAGE, en dan kijken wat de totale gen expressie was van GFP

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: groeimedium voor E.coli (JM109)

De optimale inductie tijd zal waarschijnlijk rond de 3 uur zitten (kwestie van een bekend experiment).

Moet je perse SDS page gebruiken voor je genexpressie bepaling? Dit is tijdrovend en is op een aantal manier vele male eenvoudiger te doen. Denk hierbij aan een real time PCR, of je zou zelfs de lichtintensiteit van je pellet kunnen gaan meten onder invloed van UV. Dit is een kwestie van een foto-opstelling maken, foto's maken en via de bekende beeld verwerkings software de intensiteit bepalen. genexpressie niveau's bepalen op eiwit niveau is mogelijk, maar over het algemeen niet gebruikelijk, tenzij enzymatische activiteit gemeten moet worden. Nog een heel andere mogelijkheid zou zijn om radio-actief gelabelde aminozuren in je kweekmedium te brengen en via deze route een inductie optimum te bepalen.

Denk er in alle gevallen wel aan dat je moet compenseren voor je verschil in O.D. De optimale inductie tijd is beter in een bioreactor te meten aangezien je hier zonder het millieu voor de bacterie aan te passen, medium af kan tappen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer