Oplossing water/ethanol hoger breakingsindex dan ethanol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Oplossing water/ethanol hoger breakingsindex dan ethanol

hallo allemaal,
 
Vandaag moesten we een ijklijn maken met een refractometer voor het uiteindelijk bepalen van ethanol % in je destillaat.

De ijklijn heb ik gemaakt met standaard ethanol-oplossingen van 0% 20% 40% 60% 80% en 100%. Echter als ik deze gegevens verwerk ik excel ziet het er als volgt uit:
Kan iemand mij vertellen waarom dit gebeurd? Ik heb me rot gezocht op internet maar kan het niet vinden. Alvast bedankt!
Afbeelding

Berichten: 460

Re: Oplossing water/ethanol hoger breakingsindex dan ethanol

Om te beginnen lijken de waardes in ieder geval niet te liggen aan je meting:
http://www.refractometer.pl/refraction-datasheet-ethanol
 
Waar het precies aan ligt zou ik je niet zo kunnen zeggen, maar je zou kunnen denken aan het feit dat water:ethanol op een bepaalde manier water/ethanol bindingen maken. Bv pure ethanol zitten moleculen in een bepaalde voorkeursformatie. Bij de toevoeging van water gaat het water er deels tussenzitten.. Maar bij meer en met een overmaat gaat het water weer meer 'los' in de oplossing wat de brekingsindex weer anders beinvloed.
 
Hetzelfde effect is ook zichtbaar als je bv kijkt naar dichtheden van mengsels.

Berichten: 3

Re: Oplossing water/ethanol hoger breakingsindex dan ethanol

druipertje schreef: Om te beginnen lijken de waardes in ieder geval niet te liggen aan je meting:
http://www.refractometer.pl/refraction-datasheet-ethanol
 
Waar het precies aan ligt zou ik je niet zo kunnen zeggen, maar je zou kunnen denken aan het feit dat water:ethanol op een bepaalde manier water/ethanol bindingen maken. Bv pure ethanol zitten moleculen in een bepaalde voorkeursformatie. Bij de toevoeging van water gaat het water er deels tussenzitten.. Maar bij meer en met een overmaat gaat het water weer meer 'los' in de oplossing wat de brekingsindex weer anders beinvloed.
 
Hetzelfde effect is ook zichtbaar als je bv kijkt naar dichtheden van mengsels.
 
Deze bron laat zien het de dichtheid wel blijvend afneemt,
 
http://www.whisky.de/archiv/experts/alcohol.htm (onderaan staat de tabel)

Berichten: 12.262

Re: Oplossing water/ethanol hoger breakingsindex dan ethanol

Hetzelfde effect is ook zichtbaar als je bv kijkt naar dichtheden van mengsels.
Uiteraard hebben die zaken met elkaar van doen. Als je ethanol en water mengt dan is er sprake van volumentrische contractie - als je bijvoorbeeld 1 liter water en 1 liter ethanol met elkaar mengt is het volume van het mengsel minder 2 liter. Dat geldt voor wel meer dingen, zoals het oplossen van keukenzout of suiker in water.
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Oplossing water/ethanol hoger breakingsindex dan ethanol

Ik las trouwens ergens dat het te maken had met dat ethanol ook hydrofiel en en bij hoge concentraties ethanol doet die hydrofiel eigenschap iets met de oplossing maar ik snap niet hoe dit dat resulteert in een verhoogde brekinsindex

Reageer