[natuurkunde] oppervlaktetraagheidsmoment hoekprofiel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

oppervlaktetraagheidsmoment hoekprofiel

Beste mensen, op de uni moeten we een hijskraan ontwerpen/bouwen en hiervoor moeten we het oppervlaktetraagheidsmoment van een hoekprofiel kunneb berekenen. De formule hiervoor kunnen echter wij niet vinden... weet iemand deze ? Alvast bedankt.

groeten Siebrand

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: oppervlaktetraagheidsmoment hoekprofiel

is het mogelijk om een tekening te geven van het hoekprofiel? met alle maten van het hoekprofiel.
gaat het om een gelijkbenig hoekstaal naar norm:DIN 1028.
of gaat het om een ongelijkbenig hoekstaal naar norm:DIN 1029 ???
het oppervlaktetraagheidsmoment van zo''n hoekprofiel zelf berekenen is erg ingewikkeld, omdat deze hoekprofielen zijn afgerond.
war te zou kunnen doen is een telefoontje plegen naar het Nederlands Normalisatie Instituut
Afgekort:NNI
als je bij de zoekmachine google de volgende zoekterm intikt:
NNI
dan kom je op de site van het Nederlands Normalisatie Instituut terecht, en daar staat op die site ook een e-mailadres en een telefoonnummer van het NNI
die zullen je vast verder kunnen helpen.

Berichten: 3

Re: oppervlaktetraagheidsmoment hoekprofiel

Ja, ik heb eventjes een tekeningetje gemaakt met de belangrijke gegevens. (hij is dus ook gelijkbenig)

Ik zou het graag zelf berekenen ook al is het ingewikkeld. Maar uw tip van het NNI is ook een goede en zal ik in overweging nemen.
Bijlagen
stalen hoekprofiel.png
stalen hoekprofiel.png (3.51 KiB) 414 keer bekeken


Berichten: 3

Re: oppervlaktetraagheidsmoment hoekprofiel

Hoi ik heb het volgende bedacht', ik bereken eerst de oppervlaktetraaghiedsmoment van het groene vierkant, daarna die van de rode, die trek ik bij elkaar af en dan hou ik het oppervlaktetraagheidsmoment van het hoekstuk over.. (oppervlaktetraagheidsmoment is niet zo moeilijk te berekenen van een vierkant)
Kaniemand bevestigen of dit een goede methode is?
Bijlagen
hoekprofiel 2.png
hoekprofiel 2.png (19.07 KiB) 414 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: oppervlaktetraagheidsmoment hoekprofiel

Als je rekening houdt met de oriëntatie van het vierkant, en Steiner toepast om te verschuiven, dan is het eveneens correct volgens mij.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer