Springen naar inhoud

Procenten vergelijken in SPSS


  • Log in om te kunnen reageren

#1

LT89

    LT89


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2014 - 18:11

Hallo,

 

Ik heb bij mensen gevraagd naar associaties. Bij vier advertenties met een bepaald product (passend of niet -passend) hebben  zij associaties opgeschreven. Voor iedere advertentie met een specifiek product heb ik bepaald welke associaties negatief waren en welke positief. Ik heb dus vier advertenties met ieder positieve en negatieve associaties. 

Nu is mij verteld dat ik na kan gaan of er bij de advertenties verschillen optreden qua positievere associaties en negatieve associaties. 

Dit wordt vaak gedaan door een gepaarde t-test, maar kan ook met een herhaalde variantie analyse. Alleen vroeg ik mij

af of dit wel kan en hoe je dit aanpakt want ik heb alleen maar percentages. Moet ik hiervan een gemiddelde maken of?

 

Ik heb sowieso een herhaalde meting uitgevoerd want bij iedere advertentie hebben de proefpersonen associaties opgeschreven.

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik dit moet aanpakken?

 

Dankjewel.

 

Lisanne 


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Saffron

    Saffron


  • >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 01 oktober 2014 - 19:08

Een t-test of anova kan je gebruiken als je een continue variabele hebt. Maar die heb je niet. Lees deze pagina eens door. Hier staat het eea uitgelegd over meetniveaus en keuze van een toets.

#3

LT89

    LT89


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2014 - 10:52

Ik inderdaad alleen maar woorden die ik heb ingedeeld in de groepen positief en negatief. Het zou moeten kunnen want in voorgaande onderzoeken is dit ook gedaan lleen staat er niet bij hoe.....ze nemen dan een proportie van de percentages. Maar ik snap er weinig van 


#4

Saffron

    Saffron


  • >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 02 oktober 2014 - 17:16

Dan hebben ze misschien de proportie positieve associaties van het totaal aantal associaties genomen? Dus vb. van de 10 gemaakte associaties zijn er 4 positief, dan is het dus 40%. Iedereen heeft dan een waarden tussen de 0-100 % die waarschijnlijk wel redelijk normaal verdeeld is, en die je in een t-test kan stoppen.

#5

LT89

    LT89


  • 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2014 - 10:44

Dankjewel voor je antwoord. Het is gelukt! Nu heb ik nog een vraag over een drieweg variantie analyse met herhaalde metingen. 

Ik heb aan proefpersonen vier advertenties voorgelegd met Nederlands of dialect in combinatie met een passend product of niet-passend product. 

Dus ik heb de variabele taal: dialect en Nederlands en de variabele product: passend of niet-passend. Nu wil ik nagaan

wat voor invloed de taal heeft op de afhankelijke variabelen: attitude t.o.v. advertentie, productattitude, koopintentie en associaties. 

 

 

Ik heb voor iedere afhankelijke variabele een drieweg variantie-analyse met herhaalde metingen (mixed model) uitgevoerd: 

1) attitude ten opzichte van de advertentie
2) attitude ten opzichte van het product
3) koopintentie
4) associaties 


Ik krijg als ik een mixed model met herhaalde metingen uitvoer wel de gemiddelden maar geen standaard deviaties. Het rapporteren van de SE lijkt mij niet echt zinvol. 
Ik dacht dat ik bij gepaarde t-testen de gemiddelden voor de effecten van taal en product zou kunnen vinden, maar deze blijken net iets anders te zijn dan bij het uitvoeren van een mixed model. 

Omdat ik de volgende deelvragen heb dacht ik ik draai voor iedere deelvraag een GLM.


-        Wat is de invloed van het Genneps dialect respectievelijk Standaardnederlands in productadvertenties op de attitude ten opzichte van de advertentie, de attitude ten opzichte van het product, de koopintentie en de opgeroepen associaties? (de taal)

-        Wat is de invloed van een fit tussen passende respectievelijk niet-passende streekgebonden consumptiegoederen en geschreven Genneps dialect respectievelijk Standaardnederlands in productadvertenties op attitude ten opzichte van de advertentie, de attitude ten opzichte van het product, de koopintentie en de opgeroepen associaties? (de taal x product)

Bovenstaande deelvragen spits ik toe op de groepen: 1) kenners en 2) import. 

Uit de aparte GLMs komen net iets andere resultaten. Maar als ik voor iedere afhankelijke variabele aparte GLMs draai voor taal dan krijg ik wel de standaarddeviaties, maar niet als ik alles samen neem in een mixed model. Bovendien krijg ik bij een mixed model ook het interactie-effect 'product x groep (dialect/import)' en dit hoef ik niet te weten, alleen 'taal x groep'. 

Hoe kan het dat als je aparte GLMs uitvoert er net iets andere resultaten uitkomen dan bij een Mixed MoDdel en wat is de beste manier:

1) Voor deelvraag 1: het uitvoeren van een eenweg variantie-analyse met herhaalde metingen voor iedere afhankelijke variabele en voor deelvraag 2) het uitvoeren van een tweeweg varianatie- analyse met herhaalde metingen (taal x product) 

2) Of voor voor iedere afhankelijke variabele een drieweg variantie-analyse met herhaalde metingen , waardoor je alle resultaten in een keer hebt (en er een aantal niet nodig hebt). 


Met vriendelijke groet,

Lisanne


#6

Saffron

    Saffron


  • >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 06 oktober 2014 - 22:04

Mixed models houden rekening met de clustering in je data (meerdere metingen per persoon); daardoor kan je verschillen krijgen met GLM.
Als je een product term kreeg de je niet wilde hebben, dan heb je toch echt zelf iets niet goed gespecificeerd, want dat doet SPSS niet vanzelf. Klik eens op 'paste' ipv 'run'. Dan krijg je de hele symtax te zien en kan je ook zien of je model goed gespecificeerd staat.
Als je alles wat je wilt weten in 1 model kan draaien, dan zou dat mijn voorkeur hebben.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures