Springen naar inhoud

hybridisatie CO2

• Log in om te kunnen reageren

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2014 - 17:22

Hallo :)

Ik moet het energie-level diagram tekenen van CO2 en alleen de hybridisatie gebruiken van het C atoom.

Wat ik heb gedaan:

|O=C=O| is de lewisstructuur van het molecuul

Dus C heeft sp

O    C    O    =>    CO2

py  ± sp    py

px     p±px

p±  pz   pz

s       s      s

Het schema is nog niet compleet, dat weet ik maar het klopt ook niet, want bij mijn antwoorden staat dat er 2x een sp moet zijn en dat de s er dan niet meer is en nog 2 andere p-orbitalen over blijven. Maar sp2 wil toch zeggen dat 2 p-orbitalen zijn vervangen door sp2 en bij sp dus gewoon 1 p-orbitaal. Of maak ik een denkfout?

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 oktober 2014 - 21:11

Wat het schema precies voorstelt weet ik niet, dat laat ik me graag uitleggen.

Maar over hybridisatie: hybridisatie betekent dat je orbitalen mengt tot nieuwe orbitalen. Het aantal blijft daarbij gelijk.

sp-hybridisatie betekent dat je het s-orbitaal en 1 p-orbitaal mengt tot 1+1=2 nieuwe orbitalen. Het s-orbitaal en dat p-orbitaal zijn er dan dus niet meer.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2014 - 12:47

Dus uit 1 s en 1 p orbitaal komen 2 sp orbitalen. Het schema zijn de orbitalen die er zijn en die ik bij elkaar kan optellen, om te kijken welke binding ze vormen.

Maar als 1s met 1 p orbitaal gaat, dan gaan de s en de px bijvoorbeeld samen reageren en houd ik dus de sp, sp, py en pover bij de C?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 oktober 2014 - 13:08

Inderdaad.

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2014 - 14:33

Oké bedankt :D

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2014 - 19:18

Nu ben ik bij een andere opdracht met NO2

|O=N-O|- bij die laatste O moet er ook nog een elektronenpaar bovenop, maar weet zo niet hoe dat moet. 

sp2sp2sp3

dus 

O

N

O

NO2

sp2

±

sp2

sp3

σ, σ*, sp3

sp2

sp2

±

sp3

σ, σ*, sp2

sp2

±

sp2

sp3

π, π*, sp3

pz

pz

sp3

nb, nb, nb

Dit schema geeft weer welke orbitalen met elkaar een binding aangaan en welke binding. Alleen dit klopt niet. 

Dit moet het wel zijn:

O

N

O

NO2

sp2

±

sp2

sp3

σ, σ*, sp3

sp2

sp2

±

sp3

σ, σ*, sp2

sp2

sp2

sp3

sp2, sp2, sp2

pz

±

pz

sp3

sp3, π, π*

Ik wil graag weten hoe ik weet wat met elkaar bind. Ik snap dat pz met pz kan binden, maar die sp's kunnen toch ook met elkaar?

Hopelijk kan iemand me helpen :)

Sorry, ik zag dat het niet goed is verzonden door die tabellen, ik zal de tabellen hier in de bijlage even toevoegen.

Bijgevoegde Bestanden

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 oktober 2014 - 22:25

Bedoel je dat de andere sp2-orbitalen ook met elkaar zouden kunnen binden / kunnen combineren tot een MO?

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2014 - 16:21

Sorry nu zag ik dat het documentje nog niet helemaal klopte, maar ik dacht inderdaad dat die 2 sp2 ook konden combineren. Maar mag dat niet omdat het een dubbele binding is?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2014 - 20:56

Volgens mij moet je het zo zien: Het kan vooral niet, vanwege de onderlinge oriëntatie.

Je weet denk ik wel dat de sp2 orbitalen in 1 vlak liggen, met onderlinge hoeken van 120 graden. Dat betekent dus, dat als 1 van de 3 orbitalen overlap heeft met 1 van de 3 orbitalen van het andere atoom, dat dan de andere orbitalen "naar achteren" wijzen, en dus ver van elkaar af staan, en weinig overlap hebben.

Je kunt dus wel een MO construeren, alleen is de overlap zo klein dat dat orbitaal heel hoog in energie zal liggen, en dus geen bijdrage levert aan de binding (het MO zal nooit gevuld worden met elektronen)

Girlyy

Girlyy

• >250 berichten
  • 346 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2014 - 17:55

Oké ik had er zo nog niet over nagedacht, maar dit is inderdaad vrij logisch, bedankt :)

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures