[scheikunde] Storabality van een product

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 299

Storabality van een product

In het labo voor mijn masterproef werk ik met een adsorbens genaamd lewatit TP260.
 
Na de voorbehandeling van het hars werd deze in een droogoven geplaatst bij 40°C. Hierna werd mij de vraag gesteld waarom dit precies bij 40°C moest gebeuren. In de productiefiche vond ik dat de "storability temperature" -20 tot 40°C is. Het lijkt mij dus logisch da we dan 40°C kiezen gezien we zo hoog mogelijk willen voor een zo goed mogelijke droging, maar wel nog binnen deze grens zitten.
 
Mijn vraag is nu wat er zou kunnen gebeuren als we toch een hogere temperatuur dan 40°C zouden gebruiken?

Berichten: 12.262

Re: Storabality van een product

Dat hangt er van af wat er precies in zit. Misschien een stof die bij temperaturen boven 40 graden gaat ontleden of iets dergelijks. Je kan het natuurlijk ook gewoon proberen, een keer op 80 graden laten drogen en zien wat dat ermee doet.
Victory through technology

Berichten: 299

Re: Storabality van een product

Lewatit TP260 is een hars met een polystyreen-matrix als drager, geactiveerd met aminomethylfosfonzuur. Wat zou er kunnen gebeuren met deze stoffen boven de 40°C?
 
Ik ga zelf niet mogen proberen om het te drogen bij een hogere temperatuur vrees ik..

Reageer