Drieweg varianatie-analyse met herhaalde metingen of aparte GLM?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

Drieweg varianatie-analyse met herhaalde metingen of aparte GLM?

Hallo,
 
Ik vind het lastig om vast te stellen of ik nu voor iedere deelvraag die ik heb een aparte GLM uit te voeren of een Mixed Model zodat ik
alle resultaten in een keer heb. 
 
Ik heb aan proefpersonen vier advertenties voorgelegd met Nederlands of dialect in combinatie met een passend product of niet-passend product. 
Dus ik heb de variabele taal: dialect en Nederlands en de variabele product: passend of niet-passend. Nu wil ik nagaan
wat voor invloed de taal heeft op de afhankelijke variabelen: attitude t.o.v. advertentie, productattitude, koopintentie en associaties. 
 
 
Ik heb voor iedere afhankelijke variabele een drieweg variantie-analyse met herhaalde metingen (mixed model) uitgevoerd: 

1) attitude ten opzichte van de advertentie
2) attitude ten opzichte van het product
3) koopintentie
4) associaties 

Ik krijg als ik een mixed model met herhaalde metingen uitvoer wel de gemiddelden maar geen standaard deviaties. Het rapporteren van de SE lijkt mij niet echt zinvol. 
Ik dacht dat ik bij gepaarde t-testen de gemiddelden voor de effecten van taal en product zou kunnen vinden, maar deze blijken net iets anders te zijn dan bij het uitvoeren van een mixed model. 

Omdat ik de volgende deelvragen heb dacht ik ik draai voor iedere deelvraag een GLM.

-        Wat is de invloed van het Genneps dialect respectievelijk Standaardnederlands in productadvertenties op de attitude ten opzichte van de advertentie, de attitude ten opzichte van het product, de koopintentie en de opgeroepen associaties? (de taal)

-        Wat is de invloed van een fit tussen passende respectievelijk niet-passende streekgebonden consumptiegoederen en geschreven Genneps dialect respectievelijk Standaardnederlands in productadvertenties op attitude ten opzichte van de advertentie, de attitude ten opzichte van het product, de koopintentie en de opgeroepen associaties? (de taal x product)

Bovenstaande deelvragen spits ik toe op de groepen: 1) kenners en 2) import. 

Uit de aparte GLMs komen net iets andere resultaten. Maar als ik voor iedere afhankelijke variabele aparte GLMs draai voor taal dan krijg ik wel de standaarddeviaties, maar niet als ik alles samen neem in een mixed model. Bovendien krijg ik bij een mixed model ook het interactie-effect 'product x groep (dialect/import)' en dit hoef ik niet te weten, alleen 'taal x groep'. 

Hoe kan het dat als je aparte GLMs uitvoert er net iets andere resultaten uitkomen dan bij een Mixed MoDdel en wat is de beste manier:

1) Voor deelvraag 1: het uitvoeren van een eenweg variantie-analyse met herhaalde metingen voor iedere afhankelijke variabele en voor deelvraag 2) het uitvoeren van een tweeweg varianatie- analyse met herhaalde metingen (taal x product) 

2) Of voor voor iedere afhankelijke variabele een drieweg variantie-analyse met herhaalde metingen , waardoor je alle resultaten in een keer hebt (en er een aantal niet nodig hebt). 

Met vriendelijke groet,

Lisanne

Reageer