[wiskunde] Beduidende cijfers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

Beduidende cijfers

Beste
 
Ik heb wat problemen met beduidende cijfers ( significante cijfers ) .
Kan iemand me a.u.b wat uitleg geven over het afronden van beduidende cijfers ?
 
Alvast bedankt
Arian

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Beduidende cijfers

Van Wikipedia:
 "Bij positieve getallen wordt het laatste cijfer van het afgeronde getal (te noemen: het relevante cijfer) als volgt bepaald:
  • indien bij het af te ronden getal het cijfer direct na het relevante cijfer een 0, 1, 2, 3 of 4 is, blijft het relevante cijfer zoals het is;
  • indien bij het af te ronden getal het cijfer direct na het relevante cijfer een 5, 6, 7, 8 of 9 is, wordt het relevante cijfer met 1 verhoogd."
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Beduidende cijfers

Significante cijfers.
Definitie:
Een getal heeft n betrouwbare of significante cijfers , als het n-de cijfer hoogstens een halve eenheid fout is. Daarbij tellen alle nullen,die links van het eerste van nul verschillende cijfer staan , niet mee.
voorbeeld:
\(a=0,324 \pm 0,2 \cdot 10^{-3}\)
het getal a=0,324 heeft drie significante cijfers.

Berichten: 1.617

Re: Beduidende cijfers

De regels en handigheidjes zijn:
 
Stel vast met hoeveel cijfers de afzonderlijke gegevens gegeven zijn en maak dan je berekening. Als je in stappen rekent, mag je tussenresultaten niet afronden (om cumulatie (=opstapeling) van afrondingsfouten te voorkomen). 
  • optellen en aftrekken: afronden op het kleinste aantal cijfers achter de komma. Bijv 5,466 + 128,2 = 133,666 => 133,7  (128,2 is 1 cijfer achter de komma)
  • Andere bewerkingen: antwoorden rond je af op het kleinste aantal sc, bijv:  3,4/2,672 = 1,3
  • Aantallen zijn exact, als een punaise 3,54 g weegt, dan wegen 3 punaises 3x3,54 g = 10,6 g (3 is exact, niet in 1 cs)
  • Gebruik de wetenschappelijke notatie als het niet lukt om het getal in het juiste aantal sc te geven. Bijvoorbeeld 1238,5 kun je niet op de gewone manier afronden op 3 sc maar met 1,24 . 103 lukt het wel
Hoe moet je afronden op bijvoorbeeld 3 sc? Je rondt af zodat het aantal cijfers gerekend vanaf het eerste cijfer dat geen nul is 3 is.
Dus 0,000036489 wordt 0,0000365 (omdat het 4e cijfer een 8 is naar boven afronden)
 
 
Nog een vuistregel die vrijwel altijd opgaat (voor examens in NL, ik weet niet hoe de normen in B zijn):
Als je twijfelt, geef je je antwoord in 3 cs. Je mag er namelijk 1 naast zitten en 1cs en 5cs komt nagenoeg nooit voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Beduidende cijfers

aadkr schreef: Significante cijfers.
Definitie:
Een getal heeft n betrouwbare of significante cijfers , als het n-de cijfer hoogstens een halve eenheid fout is. Daarbij tellen alle nullen,die links van het eerste van nul verschillende cijfer staan , niet mee.
voorbeeld:
\(a=0,324 \pm 0,2 \cdot 10^{-3}\)
het getal a=0,324 heeft drie significante cijfers.
Ik denk dat dat niet juist is geformuleerd.
Dat van die eenheid klopt niet of beter gezegd het is  niet het goede woord.
 
Ik heb eerlijk gezegd niet gelijk de juiste definitie bij de hand,
eerlijk gezegd hen ik er nooit eentje gezien ook al werd het heel goed uitgelegd.
 
Het laatste lijkt me ook niet goed geformuleerd.
Immers een getal heeft niet zoiets als significante cijfers.
 
Neem pi heeft dat significante cijfers lijkt me niet.
 
3.14 als benadering voor pi heeft dat wel. Dit zijn dan drie significante cijfers.
Met 4 wordt dan gelijk een bandbreedte vastgelegd.
 
Dus pi=3.14 betekent 3.135<pi<3.145
 
PS.
Bedenk dat:
 
p=2.34 iets anders is p=2.340 in de wereld van de fouten leer.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer