Springen naar inhoud

Statistische analyse tussen twee onafhankelijke onderzoeken

• Log in om te kunnen reageren

Beunhaas

Beunhaas

• >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2014 - 10:46

Als leek op het gebied van statistiek vraag ik jullie hulp bij het volgende vraagstuk.

In een onderzoek is getracht het effect van een kimblok (een soort onderste startblok onder een muurtje) op de sterkte van de muurtje te onderzoeken bij muren bestaande uit verschillende soorten stenen. Bij deze proeven worden muurtjes met standaard afmetingen gemetseld en onder druk tot bezwijken gebracht. Hierbij wordt tevens de verticale indrukking van het proefstuk gemeten en deze kan in een zogenaamde kracht-verplaatsingsdiagram (of een spannings-rek diagram) uitgezet worden tegen de belasting.

De kimblok bestaat altijd uit materiaal A.

Er zijn in totaal 15 proeven uitgevoerd, op 5 verschillende soorten muur (dus 3 proeven per muur):

3 proeven op muren vervaardigd uit volledig materiaal B

3 proeven op muren vervaardigd uit materiaal B + een kimblok

3 proeven op muren bestaande uit volledig materiaal C

3 proeven bestaande uit materiaal C + een kimblok

3 proeven bestaande uit volledig materiaal A (materiaal van kimblok).

De vraag luidt:

Heeft een kimblok een significant effect op de maximale sterkte (=belasting bij bezwijken) van een muur en verschilt dit per materiaal? (Hypothese = muur met kimblok is sterker dan zonder).

Mijn vraag is hoe statistisch om te gaan met de resultaten. Welke toets is bijvoorbeeld geschikt voor de statistische analyse van deze resultaten? Is de independent samples t-test bijvoorbeeld geschikt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 oktober 2014 - 20:28

De t-toets lijkt me geschikt. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/T-toets

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures